- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kulturowa historia psychoanalizy do 1950 roku 3002-KON2022K24-OG
Program zajęć obejmuje wprowadzenie oraz dyskusję nad wybranymi tekstami
psychoanalitycznymi Sigmunda Freuda oraz jego najważniejszych współpracowników i
współpracownic w kontekście kulturowej historii psychoanalizy do 1950 roku.
Lekturze kluczowych tekstów z zakresu psychoanalizy towarzyszyć będzie wnikliwa refleksja nad
kontekstem kulturowym, społecznym i politycznym, w którym rozwijały się lokalne grupy
psychoanalityczne: od Wiednia przez Budapeszt, Pragę, Warszawę, Berlin, Paryż, Londyn i Nowy
Jork. W czasie zajęć będziemy dyskutować nad wybranymi tekstami źródłowymi z zakresu teorii
psychoanalitycznej oraz wyborem najważniejszych i najnowszych opracowań w obszarze
interdyscyplinarnych studiów psychoanalitycznych (Psychoanalytic Studies). Tematy kolejnych
zajęć: 1. W stronę kulturowej historii psychoanalizy; 2. Narodziny psychoanalizy: autoanaliza-
antysemityzm-homofobia; 3. Dyskursy psycho-medyczne i pojawienie się psychoanalitycznej teorii
ludzkiej seksualności; 4. Prześlepione przypadki i psychoanalityczna produkcja literacka: Dora-
Sędzia Schreber; 5. Psychoanaliza i literatura - przypadek węgierski; 6. Wojna, destrukcja, śmierć:
Freud-Spielrein-Gross; 7. Dzika psychoanaliza i psychoanalizy kultury: Freud, Groddeck, Ferenczi;
8. Psychoanaliza marksistowska: Wilhelm Reich, Otto Fenichel i Bohuslav Brouk; 9. Francuski
surrealizm i psychoanaliza: Bataille - Lacan; 10. Monoteizm, widma wojny i emigracja; 11.
Psychoanaliza kobiet: Andreas-Salomé, Helene Deutsch, Hermine Hug-Hellmuth; 12. Odradzanie
się ruchu psychoanalitycznego w Europie Środkowej po 1945 roku; 13. Pierwsi biografowie
Freuda: Wittels, Sadger, Bernfeld, Deutsch.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna i rozumie swoistość kultowej historii psychoanalizy oraz jej związki z takimi
perspektywami badawczymi, jak historia kulturowa, historia nauki, antropologia wiedzy, studia nad
płcią i tożsamością płciową, nowe badania nad modernizmem oraz badania nad dokumentami
osobistymi
- student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu historii i teorii psychoanalitycznej do
1950 roku
Umiejętności:
- student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł z zakresu studiów
psychoanalitycznych i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
- student potrafi stale dokształcać się w zakresie historii i teorii psychoanalitycznej, a także rozwijać
się intelektualnie oraz zawodowo
Kompetencje społeczne:
- student potrafi poddać czytany materiał pogłębionej interpretacji oraz krytycznej ocenie
student potrafi wykazać się otwartością i badawczą ciekawością wobec złożoności historii i teorii
psychoanalitycznej, potrafi też rozpoznać istotne przemiany społeczne i polityczne, które istotnie
wpłynęły na historię ruchu psychoanalitycznego
student zna najważniejsze współczesne ośrodki badań nad psychoanalizą i potrafi zasięgnąć dalszej
wiedzy w interesującym go zakresie
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć jest obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w
semestrze; większa liczba nieobecności (nie większa niż 30%) może zostać zaliczona na
konsultacjach z prowadzącym).
frekwencja
aktywny udział w dyskusji podczas zajęć
rozmowa zaliczeniowa bądź 15-minutowa prezentacja podczas zajęć
Literatura
Literatura/Literature:
Mihály Babits, Kalif bocian, przeł. Szczepan Woronowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983.
Georges Bataille, Historia oka, przeł. Tadeusz Komendant, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Daniel Boyarin, “Freud’s Baby, Fliess’s Maybe,” GLQ: A Journal of Gay and Lesbian Studies, vol.
2, no. 2 (1995): 115–147.
Peter Brooks, Reading for the Plot, Harvard University Press, Cambridge, MA-London 1995.
(rozdział Freud’s Masterplot: A Model for Narrative)
Peter Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, przeł. Justyn Hunia, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Judith Butler, Uwikłani w płeć, przeł. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej,
Warszawa 2008.
Jacques Derrida, Gorączka archiwum, przeł. Jakub Momro, IBL PAN, Warszawa 2016.
Ferenc Erős, “Psychoanalysis and the Emigration of Central and Eastern European Intellectuals.”
American Journal of Psychoanalysis 2016, 76 (4): 399-413.
Ferenczi’s Turn in Psychoanalysis, ed. Antal Bokay et al., New York UP, New York 2000.
Sigmund Freud, Objaśnianie marzeń sennych, przeł. Robert Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa
2007.
S. Freud, Histeria i lęk, przeł. Robert Reszkę, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001.
S. Freud, Życie seksualne, przeł. Robert Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
S. Freud, Charakter a erotyka, przeł. Robert Reszke et al., Wydawnictwo KR, Warszawa 2009.
S. Freud, Pisma społeczne, przeł. Robert Reszke et al., Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
Jack Halberstam, Female Masculinities, Duke UP, Durham 2018.
Eve Kosofsky Sedgwick, Between Men. English Literature and Male Homosocial Desire (wstęp).
Imago psychoanalizy, wybór, oprac. i wstępem opatrzyła Agnieszka Sobolewska, przeł. Marek
Chojnacki, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2021.
Thomas Laqueur, Making Sex, Harvard UP, Cambridge MA, 1992.
Valerie Traub, “The Pscyhomorphology of the Clitoris,” GLQ: A Journal of Gay and Lesbian
Studies, vol. 2, no. 2 (1995): 81-113.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: