Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie 3002-KON2021K47
Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora.
Tematy:
- muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej
- opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy)
- opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga
- opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego
- opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego
- blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa, Niesamowita Marguerite Xaviera Giannoliego
- Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a
- Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego
- Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella
- Ryszard Wagner – sztuka a polityka: Ludwig. Requiem dla dziewiczego króla Hansa-Jürgena Syberberga
- Piotr Czajkowski – seksualność a twórczość: Kochankowie muzyki Kena Russella
- Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W08
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,
K_K01, K_K02, K_K03
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.
Literatura
Wybrane lektury:
Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010;
Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999;
Lutz P. Koepnick, Colonial Forestry: Sylvan Politics in Werner Herzog’s Aguirre and Fitzcarraldo, „New German Critique” 1993, vol. 60;
Martha Feldman, The Absent Mother in Opera Seria, w: Siren Songs: Representations of Gender and Sexuality in Opera, ed. by Mary Ann Smart, Princeton–Oxford 2000;
Grzegorz Fortuna jr., Horror „allʼitaliana”. Krótka historia włoskiego kina grozy, w: Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Kraków 2016;
Hans-Jürgen Syberberg the Film Director as Critical Thinker: Essays and Interviews, ed. by R.J. Carudullo, Rotterdam 2017;
Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003;
Bożena Kudrycka, Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego Błękitna nuta, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33;
Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2;
Marcin Maron, Chopin jak Orfeusz. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2016, nr 3;
Barth David Schwartz, Pasolini Requiem, 2nd edition, Chicago–London 2017;
Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: