Alkohol w kulturze polskiej: dyskurs, praktyki, reprezentacje 3002-KON2021K39
Analizowane będą zarówno opracowania i teksty krytyczne, jak i dzieła literackie, filmowe i teatralne, a interpretowane i społeczne praktyki zbiorowe ("wesele", "dziady", "biesiada", "libacja"), i indywidualne ("picie do lustra", uzależnienie i odwyk). Teza wyjściowa zakłada, że picie alkoholu – jak również mówienie o tym i przedstawianie tych praktyk – jest znaczącą formą komunikacji społecznej w Polsce. Kontekst społeczno-polityczno-ekonomiczny (również wymagający odtworzenia na zajęciach) sprzyja tym praktykom i wpływa na ich przemiany.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02, K_W04, K_U01, K_U02, K_K01, K_K03
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
– obecność na zajęciach;
– aktywny udział w dyskusji;
– przygotowanie wprowadzenia na zajęcia lub krótkiej pracy analitycznej.
Literatura
Wybrana literatura:
– Kazimierz Brandys, "Jak być kochaną" + ekranizacja Wojciecha Jerzego Hasa
– Małgorzata Halber, "Najgorszy człowiek na świecie"
– Adam Mickiewicz, wybór twórczości
– Jerzy Pilch, "Pod Mocnym Aniołem" + ekranizacja Wojciecha Smarzowskiego
– Julian Tuwim, "Słownik pijacki"
– polska szkoła filmowa (wybór scen)
– Aleksandra Zbroja, "Mireczek"
– Antoni Kępiński, "Alkohol", w tegoż: "Rytm życia", wyd. różne
– Krzysztof Kosiński, "Historia pijaństwa w PRL"
– Roch Sulima, "Antropologia codzienności"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: