- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bezwarunkowy dochód podstawowy: konteksty kulturowe, społeczne, ekonomiczne 3002-KON2021K37-OG
Motywem przewodnim zajęć będzie idea bezwarunkowego dochodu podstawowego, zdobywająca coraz większą popularność w ostatnich latach. Przyjrzymy się historii tej idei, jej rozmaitym odmianom, argumentom zwolenników i przeciwników oraz eksperymentom społecznym, które opisywane są jako programy wprowadzania dochodu podstawowego. Zastanowimy się, z jakimi typami ideologii i wyobraźni społecznej łączą się postulaty wprowadzenia BDP. Porozmawiamy z teoretykami, ekonomistami (ze szczególnym uwzględnieniem szkół heterodoksyjnych) i działaczami społecznymi, którzy odnoszą się do idei BDP: aprobatywnie lub krytycznie. Postaramy się zanalizować zależność wybranych zjawisk społecznych i popularności idei BDP (robotyzacja, wypracowywanie alternatywnych ujęć kategorii pracy i wartości, komplementarne emisje pieniądza, przemiany polityk społecznych). Uwzględnienie szerokiego kontekstu idei BDP pozwoli zastanowić się nad koniecznymi warunkami jego skutecznego wprowadzania.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
– potrafi zdefiniować BDP i odróżnić go od innych świadczeń o podobnym charakterze
– potrafi refleksyjnie rozważyć potencjalne pozytywne i negatywne konsekwencje wprowadzenia BDP w określonym środowisku społeczno-kulturowym
– jest świadom/a ograniczeń i wyzwań związanych z projektowaniem polityk społecznych
– jest zdolny/a rozpoznać światopoglądowe konteksty sądów o dochodzie podstawowym i podjąć konstruktywną dyskusję z przedstawicielami odmiennych światopoglądów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: krótka praca – projekt wprowadzania dochodu podstawowego w Polsce (z uwzględnieniem propozycji etapów przedsięwzięcia i stworzenia warunków sprzyjających jego skuteczności).
Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie niewielkich zadań na platformie classroom.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu
Maciej Szlinder, Bezwarunkowy dochód podstawowy. Rewolucyjna reforma społeczeństwa XXI wieku, PWN, Warszawa 2018
Guy Standing – Najwyższy czas: prawo do podstawowego bezpieczeństwa dochodu, „Praktyka Teotetyczna” 12/2014 – Dochód podstawowy. Jak możemy sprawić, żeby to się udało, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2021 – Prekariat: nowa niebezpieczna klasa (PWN 2014), Karta prekariatu (PWN, 2015)
Ryszard Szarfenberg: http://rszarf.ips.uw.edu.pl
Bezwarunkowy Dochód Podstawowy Nowy pomysł na państwo opiekuńcze? Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/02/PIE-Raport_Bezwarunkowy-dochod.pdf
„Praktyka Teoretyczna”: nr 3/2020 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/prt/issue/view/1832 nr 2/2017 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/prt/issue/view/729 nr 2/2014 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/prt/issue/view/72
N. Srnicek, A. Williams, Wymyślając przyszłość. Postkapitalizm i świat bez pracy, 2019
R. Bregman, Utopia dla realistów. Jak zbudować idealny świat, 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: