Antropologia edukacji: współczesna edukacja alternatywna 3002-KON2021K34
Konwersatorium poświęcone będzie współczesnemu, polskiemu pejzażowi edukacji alternatywnej: edukacji domowej, edukacji demokratycznej, partycypacyjnej, edukacji serca oraz licznym projektom edukacyjnym usiłującymi zmienić dominujące tendencje wychowawcze. Prezentowanej literaturze ukazującej klasowe, społeczne, polityczne i kulturowe uwikłania edukacyjnych kontr-propozycji, towarzyszyć będzie analiza dominujących, monopolizowanych przez państwo tendencji wychowawczych. Sytuację edukacji alternatywnej będziemy analizować w świetle dylematów globalnej Północy: dylematów nękających sferę publiczną rozrywaną nie tylko przez konflikty światopoglądowe, ale też przez dwa ważne podmioty uczestniczące w organizacji edukacji alternatywnej i główno-nurtowej. Z jednej strony jest to liberalizujący, dywersyfikujący propozycje wychowawcze i komercjalizujący edukację rynek zaangażowany w produkcję klasy kreatywnej i edukacyjną nadwyżkę: kompetencji, postaw, wiedzy i umiejętności. Z drugiej państwo usiłujące tworzyć monolityczną, z jednej strony egalitarną, z drugą unifikującą klasę obywateli. Refleksji teoretycznej towarzyszyć będzie warsztat interpretacyjny pokazujący jak można krytycznie badać projekty edukacyjne w perspektywie kulturoznawczej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi krytycznie analizować projekty edukacyjne w szerokiej perspektywie kultury współczesnej i jej dylematów społeczno-politycznych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, zespołowe prezentacje warsztatowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: