Jak przeżyć koniec? Gatunki stowarzyszone i antropocen 3002-KON2021K2
Zajęcia pomyślane są jako wprowadzenie do szeroko pojętych zagadnień związanych z antropocenem oraz myślą posthumanistyczną. Zajęcia łączyć będą analizę konkretnych przedstawień literackich, wizualnych, filmowych oraz opracowań teoretycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na możliwości formułowania projektów kondycji (post)ludzkiej, kładących nacisk na doświadczenie przemian klimatycznych.
Zjawisko antropocenu wymusza namysł o relacjach wiążących człowieka ze środowiskiem oraz rozmaitymi pozaludzkimi innymi. W historii planety żaden inny gatunek nie miał tak dużego wpływu na klimat i środowisko jak człowiek. Świadomość zmian, które możemy obserwować, ale które w dużym stopniu sobie wizualizujemy, wiąże się z doświadczeniem często trudnym do nazwania, wyrażenia i przetworzenia. Konwersatorium będzie próbą przyjrzenia się zjawisku antropocenu – społecznym wyobrażeniom i dyskusjom wobec wpływu człowieka na przekształcenia klimatu i środowiska oraz jego relacji z innymi gatunkami. Będziemy nie tylko omawiać i interpretować teksty i obrazy, ale również z ich pomocą starać się wypracować własne pojęcia i pytania pomagające zrozumieć jeden z najbardziej aktualnych problemów, z którym zmierzyć się musi również humanistyka.
Problemy dotyczące możliwości i ograniczeń mówienia i myślenia o sytuacji antropocenu rozważać będziemy min. w ramach tematów: mizantropia i antropocen; estetyka antropocenu; antropocen i emocje; wymieranie; gatunki stowarzyszone i pokrewieństwa;(feministyczne) nowe materializmy; historia końca świata.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
Student zna i rozumie metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Umiejętności:
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
Student potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Student jest gotów do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- obecność na zajęciach;
- lektura tekstów;
- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji);
- przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć.
Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.
Metody dydaktyczne: wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego); moderowana dyskusja.
Literatura
Wybrana literatura:
- Eduardo Kohn, "How Forests Think", Berkeley, Los Angeles, London 2013.
- Anna Lowenhaupt Tsing, "The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins", Princeton, Oxford 2015.
- Eduardo Viveiros de Castro, On Models and Examples: Engineers and Bricoleurs in the Anthropocene
- Fernand Broudel, "Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1-2, przeł. t. 1": Tadeusz Mrówczyński i Maryna Ochab, t. 2: Marcin Król i Maria Kwiecińska; wstępem opatrzyli Bronisław Geremek, Witold Kula, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1976-1977 (wyd. 2 Warszawa: „Książka i Wiedza” 2004).
-"ZOEpolis. Budując wspólnotę ludzko-nie-ludzką", wątki zaplotły Małgorzata Gurowska, Monika Rosińska, Agata Szydłowska, Warszawa 2020.
-"Extinction Studies. Stories of Time, Death and Generations", ed. D. Bird Rose, T. van Dooren, M. Chrulew, New York 2017.
-"Arts of Living on a Damaged Planet. Ghosts of the Anthropocene", ed. A. Tsing, H. Swanson, E. Gan, N. Bubandt, Minneapolis-London 2017.
-M. Marder, "The Chernobyl Herbarium. Fragments of an Exploded Consciuosness", London 2016.
-"Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie", red. O. Cielemęcka, M. Rogowska-Stangret, Lublin 2018.
UWAGA: Szczegółowa lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: