- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia seksualności 3002-KON2020K8-OG
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z seksualnością, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów, obszarem intensywnych działań sensotwórczych oraz wypracowywania nowych strategii politycznych. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności, działania pro-choice i pro-life, edukacja seksualna, praca seksualna, życie seksualne i rodzinne osób GSD. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonym gośćmi – ekspertami i aktywistami zaangażowanymi w działania polityczne i społeczne. Studenci/tki są zachęcani do współtworzenia programu zajęć i warsztatów.
Wstępna lista proponowanych gości:
– Stowarzyszenie na rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian (in vitro, dawstwo gamet i zarodków, nowe technologie w leczeniu niepłodności)
– Instytut Rodziny (naprotechnologia: katolicka metoda leczenia niepłodności)
– Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris (polityka antyaborcyjna i na rzecz tradycyjnej rodziny)
– Fundacja Pro – Prawo do Życia / Fundacja Życie i Rodzina („twardy” pro-life)
– Misja „Nie jesteś sama” („miękki” pomocowy pro-life)
– Aborcyjny Dream Team / Aborcja bez Granic (pomocowy pro-choice)
– Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny (aktywistyczny pro-choice)
– Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton (liberalna edukacja seksualna)
– Stowarzyszenie Program Stacja (edukacja seksualna i streetworking, nurt redukcji szkód)
– Sexed.pl (seksualność osób z niepełnosprawnościami)
– Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej: program Archipelag Skarbów (chrześcijańska edukacja seksualna i profilaktyka pierwszorzędowa)
– Instytut Pozytywnej Seksualności (edukacja seksualna i wsparcie seksuologiczne dorosłych, coaching seksualny)
– Sex Work Polska (działania na rzecz pracowników seksualnych)
– Fundacja Trans-Fuzja (seksualność osób transpłciowych)
– Miłość Nie Wyklucza (działania na rzecz równości małżeńskiej)
– My Rodzice (rodziny osób LGBTQIA, organizacja sojusznicza)
– Stowarzyszenie Asfera (społeczność osób aseksualnych)
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Po ukończonym kursie zajęć student/studentka:
– potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji
– potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji seksualności i badań nad seksualnością oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego
– potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat przemian seksualności i aspektów kultury z nią związanych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów) oraz wykonania zadań (na platformie google). Obowiązkowy będzie udział w spotkaniach z gośćmi i warsztatach online w godzinach zajęć (w wyznaczonych terminach).
Podczas zajęć online używane będą narzędzia: google classroom (materiały do zajęć i zadania), zoom (spotkania online) i google meet (w wypadku problemów z aplikacją zoom). Zajęcia mogą zawierać elementy asynchroniczne (np. zadania, krótkie prace pisemne, projekty do wykonania w określonym czasie) – połączone z pracą online w ten sposób, by nie zwiększać przewidzianego w punktacji ECTS obciążenia studentów.
Informacje techniczne o zajęciach w semestrze zimowym: https://ikp.uw.edu.pl/semestr-zimowy-2020-21-wazne-informacje/
Literatura
Wstępna lista proponowanych lektur:
– Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
– Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
– Etnografie biomedycyny, red. M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
– Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
– Kościańska A., Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
– A. Kościańska, Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.
– Krawczak A., In Vitro. Bez strachu, bez ideologii, Muza SA, Warszawa 2016.
– Eva Illouz, Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej: Warszawa 2016.
– Illouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
– Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012.
– Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka, red. R. Hryciuk, E. Korolczuk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
– Publikacje projektu „Rodziny z wyboru”: http://rodzinyzwyboru.pl/publikacje-i-raporty/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: