- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia internetu 3002-KON2019K34-OG
Konwersatorium poświęcone internetowi jako swoistemu fenomenowi kulturowemu.
Zajęcia prezentują różne praktyki kulturowe związane z globalną siecią cyfrową oraz różne sposoby ujmowania i badania internetu jako zjawiska kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia antropologicznego. Jednym z założeń konwersatorium jest także wspólne poszukiwanie nowych praktyk kulturowych związanych z internetem oraz praktyczne testowanie różnych metodologii i narzędzi badawczych.
Zajęcia podzielone są na dwie części:
Historie:
1. Internet, internety, sieć, posmedium - definoowanie
Czym jest internet, jak go odbieramy i czy można go spójnie zdefiniować. Czy to medium czy postmedium?
2. Przed internetem: koncepcje, ideologie, technologie, ludzie
Kulturowa historia internetu, pomysłodawcy i ideolodzy, pierwsze teksty o tym, jak powinien wyglądać internet.
3. Punkty węzłowe: trzy internety
Always-on , kategorie antropologiczne, rzeczywistość wirtualna, hybrydyczność, lokacyjność, ideologia kalifornijska
4. Internet wyobrażony
Cyfrowa sieć jako wizja wizja przyszłości w kulturze popularnej: cyberpunk, kryminał, rewolucja
Badania:
5. Gatunki, praktyki, internet
Czy możemy mówić o konkretnych gatunkach „twórczości internetowej” albo praktykach kulturowych sieci?
6. Wielka kwantyfikacja?
Badania jakościowe a Big Data, quantified self,
7. Gdzie jest teren?
Dokąd iść i jak badać. Netnografia, antropologia cyfrowa, hybrydowy teren, autoentografia, etyka
8. Działanie jako badanie
Granie, programowanie, tworzenie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student powinien: rozpoznawać swoistość antropologicznego podejścia do badania internetu; znać podstawowe narzędzia metodologiczne wykorzystywane w badania internetu; znać charakterystykę omówionych zjawisk i ich oddziaływanie na kulturę; rozpoznawać, opisywać i analizować zjawiska oraz praktyki internetowe w kategoriach antropologicznych; nabyć nowe kompetencje cyfrowe.
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się: obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, oraz przeprowadzenie prostego projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie pisemnej.
Literatura
Richard Barbrook, Andy Cameron, The Californian Ideology, “Science as Culture” 01, 1996;
Tom Boellstorff, Dojrzewanie w Second Life: antropologia człowieka wirtualnego, tłum. Agata Sadza, Wyd. UJ, Kraków 2012;
Tom Boellstorff, Bonnie Nardi, Celia Pearce, T.L. Taylor, Ethnography and Virtual Worlds. A Handbook of Method, Princeton, Oxford 2012;
Vannevar Bush, Jak możemy myśleć, w: R. Chymkowski, I. Kurz, [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Temat: Internet, red. A. Mencwel, Warszawa 2004;
Dariusz Jemielniak, Socjologia internetu, Warszawa 2019;
Piotr Marecki, Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Kraków 2018;
Wojciech Orliński, Człowiek, który wynalazł internet, Warszawa 2019;
Corey Pein, Nowy Dziki Zachód, Kraków 2019;
The Social Media Reader, red. Michael Mandiberg, New York 2012;
Sherry Turkle, Recleiming Conversation, New York 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: