- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia internetu 3002-KON2019K34-OG
Konwersatorium poświęcone internetowi jako swoistemu fenomenowi kulturowemu.
Zajęcia prezentują różne praktyki kulturowe związane z globalną siecią cyfrową oraz różne sposoby ujmowania i badania internetu jako zjawiska kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia antropologicznego. Jednym z założeń konwersatorium jest także wspólne poszukiwanie nowych praktyk kulturowych związanych z internetem oraz praktyczne testowanie różnych metodologii i narzędzi badawczych.
Zajęcia podzielone są na dwie części:
Historie:
1. Internet, internety, sieć, posmedium - definoowanie
Czym jest internet, jak go odbieramy i czy można go spójnie zdefiniować. Czy to medium czy postmedium?
2. Przed internetem: koncepcje, ideologie, technologie, ludzie
Kulturowa historia internetu, pomysłodawcy i ideolodzy, pierwsze teksty o tym, jak powinien wyglądać internet.
3. Punkty węzłowe: trzy internety
Always-on , kategorie antropologiczne, rzeczywistość wirtualna, hybrydyczność, lokacyjność, ideologia kalifornijska
4. Internet wyobrażony
Cyfrowa sieć jako wizja wizja przyszłości w kulturze popularnej: cyberpunk, kryminał, rewolucja
Badania:
5. Gatunki, praktyki, internet
Czy możemy mówić o konkretnych gatunkach „twórczości internetowej” albo praktykach kulturowych sieci?
6. Wielka kwantyfikacja?
Badania jakościowe a Big Data, quantified self,
7. Gdzie jest teren?
Dokąd iść i jak badać. Netnografia, antropologia cyfrowa, hybrydowy teren, autoentografia, etyka
8. Działanie jako badanie
Granie, programowanie, tworzenie
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student powinien: rozpoznawać swoistość antropologicznego podejścia do badania internetu; znać podstawowe narzędzia metodologiczne wykorzystywane w badania internetu; znać charakterystykę omówionych zjawisk i ich oddziaływanie na kulturę; rozpoznawać, opisywać i analizować zjawiska oraz praktyki internetowe w kategoriach antropologicznych; nabyć nowe kompetencje cyfrowe.
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się: obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, oraz przeprowadzenie prostego projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie pisemnej.
Literatura
Richard Barbrook, Andy Cameron, The Californian Ideology, “Science as Culture” 01, 1996;
Tom Boellstorff, Dojrzewanie w Second Life: antropologia człowieka wirtualnego, tłum. Agata Sadza, Wyd. UJ, Kraków 2012;
Tom Boellstorff, Bonnie Nardi, Celia Pearce, T.L. Taylor, Ethnography and Virtual Worlds. A Handbook of Method, Princeton, Oxford 2012;
Vannevar Bush, Jak możemy myśleć, w: R. Chymkowski, I. Kurz, [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Temat: Internet, red. A. Mencwel, Warszawa 2004;
Dariusz Jemielniak, Socjologia internetu, Warszawa 2019;
Piotr Marecki, Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Kraków 2018;
Wojciech Orliński, Człowiek, który wynalazł internet, Warszawa 2019;
Corey Pein, Nowy Dziki Zachód, Kraków 2019;
The Social Media Reader, red. Michael Mandiberg, New York 2012;
Sherry Turkle, Recleiming Conversation, New York 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: