Historia kultury skandynawskiej 3002-HKOS2CE2
Wszystkie materiały filmowe - z którymi zapoznanie się stanowi ekwiwalent lektury na zajęcia (lektura sama na tych zajęciach odgrywa rolę pomocniczą) - będą udostępniane w postaci plików na Google Classroom. Osoby uczestniczące w zajęciach zostaną poinstruowane w kwestii przestrzegania prawa autorskie; dostęp do filmów uzyskują wyłącznie na użytek własny w celach dydaktycznych. Pełna lista filmów do dyskusji, podobnie jak pełna lista lektur z zakresu uzupełniającej literatury przedmiotu lub literatury kontekstowej, zostanie przedstawiona na początku semestru.
Bazowa filmografia:
Szwedzka teoria miłości
Granica
Barany & The Lamb
Guldkysten
AFR
Kochanek królowej
Kłopotliwy człowiek
Para do życia
Wojna zimowa
Obce niebo
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi,
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur,
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury,
- wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych,
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
W zakresie kompetencji społecznych: absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów,
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju.
Kryteria oceniania
Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze (bez konieczności ich zaliczenia). Więcej niż 5 nieobecności w semestrze oznacza brak możliwości uzyskania zaliczenia.
Z uwagi na formułę realizacji programu premiowana będzie aktywność (systematyczny udział w dyskusjach) przez cały semestr.
Forma egzaminu: egzamin ustny, którego składową będzie stanowić prezentacja (prezentacja PPT lub forma referatu).
Literatura
Bazowa literatura
Podmiotu:
Lars Mytting, Porąb i spal
Per Olov Enquist, Wizyta królewskiego konsyliarza
Niklas Orrenius Strzały w Kopenhadze
Nina Witoszek, Najlepszy kraj na świecie
Maciej Czarnecki, Dzieci Norwegii
Przedmiotu:
Z. Ciesielski, Dzieje kultury skandynawskiej, Gdańsk 2016, tomy 2.
The Cultural Construction of Norden, red. Ø. Sørensen, B. Stråth, Oslo 1997.
European Identities. Cultural Diversity and Integration in Europe, ed. N.A. Sørensen, Odense 1995.
T. Szczepański, Kino nordyckie. Pierwsze stulecie, Łódź 2020.
Od Ibsena do Aho. Filmowe adaptacje literatury Skandynawskiej, red. L. Sokół, T. Szczepański, Gdańsk 2020.
H. Pallas, Nowe kino szwedzkie, Kraków 2009.
J. E. Horst, Paweł Urbanik, Kino Norwegii, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: