Historia kulturowa. Polska kultura nowoczesna (XIX-XX) wiek 3002-C1DS-PKN
Seminarium doktoranckie. Przedmiot realizowany w formie ćwiczeń o charakterze seminaryjnym, opartych na dyskusji nad wskazanymi tekstami oraz dyskusji nad rozdziałami powstających prac doktorskich.
Seminarium jest poświęcone współczesnym sposobom uprawiania historii kulturowej, zwłaszcza w oparciu o rozpoznania antropologii słowa (wraz z antropologią literatury). Na seminarium będą rozwijane wątki, które pojawią się w przygotowywanych rozprawach doktorskich, zwłaszcza dotyczące relacji między historią i antropologią oraz historią kultury i antropologią słowa, medialnym i materialnym wymiarem historii kultury, relacjami między pamięcią i historią, Istotny wątek seminarium będzie dotyczył najważniejszych zjawisk polskiej kultury nowoczesnej (XIX-XX wiek) widzianej przez pryzmat kategorii antropologicznych i komunikacyjnych.
Seminarium jest przeznaczone dla wszystkich doktorantów przygotowujących prace doktorskie z zakresu szeroko rozumianej historii kultury nowoczesnej (XIX i XX wiek), niezależnie od tego, czy ich materiałem badawczym będzie literatura, dokumenty osobiste i praktyki autobiograficzne (list, pamiętnik, autobiografia, dziennik), eseistyka, reportaż, publicystyka, czasopiśmiennictwo, instytucje książki etc.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: doktorant zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury;
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą;
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie;
Umiejętności: doktorant potrafi:
wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze;
- napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;
- inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;
Kompetencje społeczne: doktorant jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: przygotowanie do seminarium, aktywność na seminarium, przedstawienie na seminarium rozdziału/rozdziałów rozprawy doktorskiej, obecność na seminarium (dopuszczalne 3 nieobecności).
Literatura
Literatura na seminarium zostanie dobrana zgodnie z potrzebami związanymi z powstającymi rozprawami doktorskimi.
Poza tym lekturą wyjściową będą dla nas dwie książki Petera Burke’a:
- Historia kulturowa. Wprowadzenie, przeł. J. Hunia, Kraków 2012;
- Społeczna historia wiedzy, przeł. A. Kunicka, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: