- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Akademia filmu awangardowego 2 3002-AFAA19-OG
Wśród przedstawionych tematów zajęć znajdują się
zagadnienia stanowiące kanon historii awangardowego kina
światowego: twórczość francuskiego reżysera Chrisa Markera
(La jeteé 1962; Sans soleil 1982), dokonania austriackiej
awangardy filmowej, ukazane na przykładzie prac Petera
Kubelki (m.in. Mozaika w zaufaniu 1955; Adebar 1957) i
VALIE EXPORT (Adjunct Dislocations 1973). Istotnym
poruszanym zagadnieniem na zajęciach będzie kino
letterystów, międzynarodówki sytuacjonistycznej
(Społeczeństwo spektaklu Guya Deborda, 1973).
Przedstawione będzie zagadnienie filmowej menippei w
twórczości Hollisa Framptona (Hapax Legomena I: Nostalgia,
reż. Hollis Frampton, 1971, Hapax Legomena III: Critical
Mass 1971).
Uczestnicy zajęć poznają twórczość zawiązanego w Łódzkiej
Szkole Filmowej Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977).
Prace artystów zostaną ukazane w kontekście inspiracji grupy
polską awangardą dwudziestolecia międzywojennego –
zarówno filmową jak i artystyczną, a także zainteresowaniem
codziennością.
Zwrócona zostanie uwaga na najważniejszych przedstawicieli
kina brytyjskiego lat 80. Cykl zajęć obejmie przybliżenie
eksperymentalnego okresu twórczości Petera Greenawaya
(Intervals 1969; Windows 1974; Vertical Features Remake
1978) i jego wpływu na twórczość fabularną i „postfilmy”
okresu zainteresowania elektronicznością tego reżysera. W
programie zajęć znajdą się filmy Dereka Jarmana
(Caravaggio 1986), debiutującego w latach 70., którego
twórczość rozwinęła się w pełni w latach 80. i realizowała się
także w latach 90. Uczestnicy zajęć poznają twórczości
Haruna Farockiego związanego zarówno ze światem sztuki
jak i filmu dokumentalnego.
Program przybliża zagadnienia fascynacji tańcem i
„choreograficzne” podejście do materii filmowej w pracach
Yvonne Rainer i jej wpływ na twórczość Su Friedrich i
Abigail Child. Prace tych twórczyń zostaną ukazane w
kontekście tradycji awangardowej wyznaczonej przez Maję
Deren. Przyjrzymy się także twórczości polskich autorek kina
eksperymentalnego i wideo-artu lat 70. i 80. – m.in. Natalii
LL, Ewy Partum, Jolanty Marcolli, Teresy Tyszkiewicz,
Izabelli Gustowskiej, Jadwigi Singer, Iwony Lemke-Konart.
Istotnym zagadnieniem będzie sztuka światowego wideo-artu
i polskich dokonań na tym polu lat 70., 80. i 90., która
zostania przybliżona za pomocą prac Billa Violi (m.in. The
Passing 1991), Zbigniewa Libery (Jak tresuje się dziewczynki
1987), Artura Żmijewskiego (Oko za oko 1998), Katarzyny
Kozyry (Święto wiosny 1999). Historia awangardy filmowej
zostanie uzupełnienia przez przybliżenie koncepcji Kino-
Sztuki i zwrotu kinematograficznego w polskiej sztuce
współczesnej. Podczas zajęć poruszona zostanie kwestia
wspólnych płaszczyzn sztuki współczesnej i kina
dokumentalnego.
Akademia filmu awangardowego II jest drugą częścią
programu Akademii filmu awangardowego, składającego się z
dwóch semestralnych cykli, które obejmują zagadnienia
historii filmu awangardowego – od lat 20. do czasów
najnowszych. Zajęcia mają na celu zwiększenie świadomości
wpływu tradycji awangardy filmowej na formy wyrazu
obecne we współczesnym filmie, w tym szczególnie w filmie
dokumentalnym, budowanie kompetencji odbioru sztuki
współczesnej.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna najważniejszych twórców i najwybitniejsze
dzieła współczesnego, światowego kina awangardowego i
jego powiązania z filmem dokumentalnym
Student zna najważniejsze nurty, zjawiska i twórców w
historii kina awangardowego i jego relacje ze sztuką filmu
dokumentalnego
Student wie, na jakie zagadnienia społeczne i historyczne
odpowiadały filmy awangardowe i wykorzystujące środki
wypracowane na gruncie awangardy filmy dokumentalne
Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy
współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej
poruszaną w konkretnych filmach problematykę
Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i
analitycznych badać film awangardowy – zarówno jego
światowe realizacje jak i filmy powstałe w Polsce i odnoszące
się do rodzimego kontekstu
Student rozumie funkcjonowanie i znaczenie wideo i
filmów awangardowych w różnych kontekstach kulturowych i
potrafi wykorzystać narzędzia analityczne przyswojone na
zajęciach w samodzielnym poszerzaniu wiedzy z zakresu
sztuki współczesnej wystawianej w warszawskich galeriach
Umiejętności:
Student potrafi samodzielnie analizować filmy
awangardowe pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań
formalnych i estetycznych
Student potrafi samodzielnie analizować filmy
awangardowe i sztukę wideo w szerszym kontekście
historycznym i społecznym
Student potrafi wykorzystać filmy awangardowe w pracy
naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i
socjologicznych
Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między
językiem kina awangardowego i kina głównego nurtu
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta (udział w całościowej ocenie
pracy studenta)
1. Ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i
aktywność (30/100)
2. Końcowe zaliczenie pisemne 50/100
Warunkiem zaliczenia zajęć poza obecnością będzie zdanie
testu dotyczącego prezentowanych filmów i zagadnień
poruszanych na wykładach.
3. Kontrola obecności 20/100
Wymagana jest obecność na więcej niż połowie zajęć.
Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku każdej
kolejnej Uczestnik / Uczestniczka zajęć zobowiązana jest
napisać recenzję lub esej o wybranym filmie – na uzgodnienie
wcześniej z koordynatorką temat, na którego projekcji był
Uczestnik / Uczestniczka zajęć.
Objętość: maksymalnie 3000 znaków. Termin nadsyłania:
ostatnie zajęcia w semestrze.
Literatura
Podstawowe lektury:
A. Pitrus, Film awangardowy w latach 1960-1980, w:
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, t. 3, red. T.
Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s. 659-
685
A. Pitrus, Film awangardowy i sztuka wideo końca XX
wieku in Kino końca wieku. Historia kina, t. 4, pod
red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019,
s. 867-900
Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Polski
Western, Jelenia Góra, Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009
P. A. Sitney, Visionary Film: The American Avant-
Garde, 1943-2000, Nowy Jork 2002
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk
2000
A. Pitrus, Fundament pamięci – o „fotograficznej
powieści” Chrisa Markera, „Kwartalnik Filmowy”
2006, nr 54-55, s. 231-236
A. Pitrus, Su Friedrich: anektowanie przestrzeni, w:
Reżyserki kina. Tradycja i współczesność, pod red. M.
Radkiewicz. Rabid, Kraków 2005, s. 11-20
U. Tes, Maya Deren wśród artystek awangardowych:
Shirley Clarke i Yvonne Rainer, w: Reżyserki kina.
Tradycja i współczesność, pod red. M. Radkiewicz.
Rabid, Kraków 2005, s. 179-192
B. Kosińska-Krippner, Awangarda austriacka. Peter
Kubelka, „Kwartalnik Filmowy” nr 70, 2010, 59-82
Lektury zalecane:
Warsztat formy filmowej, pod red. M. Kuźmicz, Ł.
Ronduda, Warszawa, Berlin 2017
Sztuka w kinie dokumentalnym, pod red. Pauliny
Kwiatkowskiej, Matyldy Szewczyk, Warszawa 2016
M. Radkiewicz, „Władczynie spojrzenia”. Teoria
filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010
Kino-Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce
współczesnej, pod red. J. Majmurka, Ł. Rondudy,
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2015
Wideo w sztukach wizualnych, pod red. R. W.
Kluszczyńskiego, T. Załuskiego, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Galeria Labirynt, Łódź-
Lublin 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: