“Dziecko jest jutrem” (Korczak) - poszukując możliwości zmiany 3002-2SZS-20WT10
Warsztaty będą poświęcone pracy ze społecznościami, w szczególności z tymi, których podmiotowość jest zagrożona. Celem warsztatu jest poddanie refleksji specyfiki tej pracy i związanej z nią odpowiedzialności. Będziemy się zastanawiać nad jej wymiarem czasowym, postawami uczestniczących oraz możliwymi strategiami działania. Kontekstem dla tych rozważań będzie doświadczenie prowadzącej związane z jej pracą artystyczno-badawczą na terenie Ursusa (2011-2019), ze społecznością byłych pracowników i pracownic fabryki traktorów, a także jej doświadczenie w tworzeniu filmu społecznie użytecznego.
Ważnym obszarem dyskusji i indywidualnych poszukiwań stanie się praca ze szczególną społecznością, jaką może być grupa dzieci. Polem inspiracji dla tych rozważań będzie pedagogika korczakowska. Studenci i studentki zapoznają się ze spuścizną pism i metod pedagogicznych Janusza Korczaka i Maryny Falskiej, a także unikatowym dorobkiem placówek przez nich tworzonych (Dom Sierot, Nasz Dom). Zastanowimy się nad aktualnością tych idei, także w kontekście współczesnej działalności bielańskiego Naszego Domu. Odbędziemy wizyty terenowe, aby zastanowić się nad potencjałem i przyszłością tej unikatowej instytucji, a także samego budynku. Na koniec zajęć studenci i studentki wypracują możliwe koncepcje i scenariusze dalszej pracy z tym miejscem.
Prowadząca:
dr Jaśmina Wójcik - artywistka, artystka wizualna, reżyserka, pedagożka. Autorka i inicjatorka realizowanego w latach 2011-2019 wielodyscyplinarnego przedsięwzięcia z pogranicza sztuki i aktywizmu społecznego z byłymi pracownikami fabryki ciągników Ursus, które zostały podsumowane dokumentem kreacyjnym pt. „Symfonia Fabryki Ursus” . Zajmuje się włączaniem i oddawaniem podmiotowości społecznościom pozbawionym widzialności i możliwości wypowiedzi. Pracuje z dziećmi, włączając je do dialogu artystyczno-społecznego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w
Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
zaangażowanie w tworzenie finalnych koncepcji działań
Literatura
W przypadku literatury omawianej na zajęciach teksty powinny zostać udostępnione przez osobę prowadzącą w formie elektronicznej. Zostanie utworzony wspólny folder dla całych studiów (dostępny online dla osób prowadzących oraz studentek i studentów) z podziałem na konkretne zajęcia. Szczegóły przekażemy w terminie późniejszym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: