Historie kina - historie filmu 3002-2S1M2021F4
Dokładny program seminarium zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć.
Kilka pierwszych spotkań poświęconych będzie pracy z filmami "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i "Plaże Agnes" Agnes Vardy, na które spojrzymy kolejno z perspektywy analityczno-interpretacyjnej, historycznofilmowej, teoretycznej, a wreszcie z uwzględnieniem kontekstów historyczno-społeczno-kulturowych.
Spotkania w drugiej połowie semestru poświęcimy na prezentację i omawianie konkretnych projektów prac magisterskich. Będzie to okazja do weryfikacji wstępnych założeń poprzez konfrontację z wybranymi opracowaniami i propozycjami metodologicznymi, a przede wszystkim z krytycznymi opiniami pozostałych uczestniczek i uczestników seminarium. Taka metoda pracy pozwoli też przygotować się do obrony prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą;
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze;
- napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy ;
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;
- ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze - osoby nieobecne na więcej niż 5 zajęciach nie uzyskają zaliczenia), aktywność na zajęciach, prezentacja tematu pracy magisterskiej (wraz z konspektem i bibliografią) podczas zajęć.
Literatura
Dokładny spis lektur zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć. Wszystkie teksty udostępniane będą na google classroom w postaci skanów.
Wstępna lista lektur:
Jean-Pierre Esquenazi, Konstrukcja genealogii artystycznej. "Pogarda" Jeana-Luca Godarda i społeczeństwo lat sześćdziesiątych, w: Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.
Laura Mulvey, Dziura i zero. Godarda wizje kobiecości, w: tejże, Do utraty wzroku, Kraków - Warszawa 2005.
Nicholas Paige, Bardot and Godard in 1963. Historicizing the Postmodern Image, "Representations" 2004, vol. 88, no. 1.
Kaja Silverman, Harun Farocki, W poszukiwaniu Homera, w: tychże, Rozmowy o Godardzie, Warszawa 2014.
Agnès Varda, Interviews, red. T. Jefferson Kline, University Press of Mississippi, Jackson 2014 (fragmenty).
Delphine Bénézet, The Cinema of Agnès Varda: Resistance and Eclecticism, Wallflower Press, London–New York 2014 (fragmenty).
Katherine Ince, Feminist phenomenology and the film-world of Agnès Varda, „Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy” 2013, t. 28, nr 3.
Tadeusz Lubelski, Plaże Agnès: autoportret Vardy, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 73.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: