Klasyczne teorie antropologiczne 3002-1LKTA1W
Omawiane zagadnienia:
• Obcość i swojskość
• Odkrycia geograficzne – odkrycie Dzikusa
• Folklorystyka i odkrycie chłopa
• Ewolucjonizm
• Socjologiczna szkoła francuska
• Dyfuzjonizm, antropogeografia, szkoła historyczno-kulturowa
• Funkcjonalizm – etnograf schodzi z werandy
• Przełom antypozytywistyczny
• Freud, kultura i osobowość, psychokulturalizm
• Strukturalizm i myśl nieoswojona
• Semiotyka, semiologia
• Fenomenologia i religia
• Hermeneutyka
• Materializm i symbolizm
• Inspiracje marksistowskie, kultura masowa, miasto
• Komunikacja i media
• Ponowoczesność, emocje i doświadczenie
(na poszczególnych zajęciach będzie omawiane więcej niż jedno zagadnienie)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
zna i rozumie (wiedza)
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;
- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;
- podstawową terminologię nauk o kulturze;
potrafi (umiejętności)
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze;
- stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo;
jest gotów do (kompetencje społeczne):
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju.
Zajęcia przygotowują uczestników do pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności - i test.
Literatura
Literatura pomocnicza i uzupełniająca:
• F. Barth i inni, Antropologia: jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Kraków 2007
• Z. Benedyktowicz i inni, Antropologia kultury w Polsce – dziedzictwo, pojęcia, inspiracje (materiały do słownika), „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1980, t. 34
• Z. Benedyktowicz, Portrety Obcego. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000
• J. St. Bystroń, Megalomania narodowa, Warszawa 1995
• G. Cocchiara, Dzieje folklorystyki w Europie, Warszawa 1971
• R. Deliege, Historia antropologii, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2011
• J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, przeł. T. Baszniak, Warszawa 1999
• E. Millerowa, A. Skrukwa, Oskar Kolberg (1819-1890), w: Dzieje folklorystyki polskiej 1864-1918, Warszawa 1982
• B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001
• A. K. Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990
• Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987
• L. Stomma, Czarna legenda, w: Historie niedocenione, Warszawa 2011
• J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2003
• J. Tokarska-Bakir, Hermeneutyka gadamerowska w etnograficznym badaniu obcości, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1992, t. 46, z. 1
• J. Tokarska-Bakir, Dalsze losy syna marnotrawnego. Projekt etnografii nieprzezroczystej, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1995,t. 49, z. 1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: