Antropologia widowisk 3002-1L1AW2COZ
I. Formy wzajemności
II. Rytualizacja
III. Zabawa
IV. Ceremoniały
V. Zawody
VI. Ofiara
VII. Oczyszczenia
VIII. Karnawały
IX. Akcja
X. Gest, taniec
XI. Stygmatyzacja ciała
XII. Fetysz, lalka
XIII. Maska, kostium
XIV. Sobowtór – postać
XV. Metamorfozy „ja”
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09,
K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U08, K_U09, K_U10,
K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08,
Student zna i rozumie:
–swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
– w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze
– podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego
– podstawową terminologię nauk o kulturze
– metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
– wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu
Student potrafi:
– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
– określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
– wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
– pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
– zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne
– samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego
– inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową
– stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo
Student jest gotów do:
– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
– dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
– uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim
– angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością
– dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, praca roczna, egzamin ustny.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.
Literatura
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Agata Chałupnik, Wojciech Dudzik, Mateusz Kanabrodzki, Leszek Kolankiewicz, wstęp i redakcja Leszek Kolankiewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, wyd. 2 zmienione, poprawione i uzupełnione, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: