Antropologia słowa 3002-1L1AS2COZ
Zajęcia prezentują różne sposoby ujmowania i badania języka jako zjawiska kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia antropologicznego. Język widziany jest podstawowo na poziomie jego użyć i w powiązaniu z człowiekiem nim się posługującym. Przedstawiane są główne funkcje języka, jak również specyfika jego najważniejszych mediów (głos, pismo, druk, audiowizualność, słowo cyfrowe i sieciowe) i ich znaczenie kulturowe.
Podczas ćwiczeń problematyka antropologii słowa rozłożona jest na następujące działy: "Zjawisko języka", "Językowy obraz świata", "Komunikacja – kontekst – działanie", "Współbycie w słowie", "Oralność", "Praktyki kultury oralnej", "Imię, nazwa, kategoria", "Słowo święte", "Pismo", "Mówione – pisane", "Kultura pisma – cywilizacja", "Druk", "Kultura druku", "Dyskursy kultury druku", "Słowo w kulturze multimedialnej". Nakład pracy studenta:· ćwiczenia: 60 godz.· samodzielne przygotowanie do zajęć: 2 godz. tygodniowo – łącznie: 60 godz.· przygotowanie i napisanie pracy rocznej: 30 godz.· przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Łącznie: ok. 180 godz.
W cyklu 2023:
Zajęcia prezentują różne sposoby ujmowania i badania języka jako zjawiska kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem podejścia antropologicznego. Język widziany jest podstawowo na poziomie jego użyć i w powiązaniu z człowiekiem nim się posługującym. Przedstawiane są główne funkcje języka, jak również specyfika jego najważniejszych mediów (głos, pismo, druk, audiowizualność, słowo cyfrowe i sieciowe) i ich znaczenie kulturowe. Podczas ćwiczeń problematyka antropologii słowa rozłożona jest na następujące działy: "Zjawisko języka", "Językowy obraz świata", "Komunikacja – kontekst – działanie", "Współbycie w słowie", "Oralność", "Praktyki kultury oralnej", "Imię, nazwa, kategoria", "Słowo święte", "Pismo", "Mówione – pisane", "Kultura pisma – cywilizacja", "Druk", "Kultura druku", "Dyskursy kultury druku", "Słowo w kulturze multimedialnej". Nakład pracy studenta:· ćwiczenia: 60 godz.· samodzielne przygotowanie do zajęć: 2 godz. tygodniowo – łącznie: 60 godz.· przygotowanie i napisanie pracy rocznej: 30 godz.· przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Łącznie: ok. 180 godz. |
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi (K_W01), w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze (K_W04), podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego (K_W05),
główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie (K_W06), metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury ( K_W08), wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu (K_W09);
- potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych (K_U01), określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji ( K_U03), wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane (K_U04), pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze (K_U05), zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne (K_U06), samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U08), inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe, współdziałać w zespole z innymi osobami, organizować pracę indywidualną i zespołową (K_U09), stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo (K_U10);
- jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K_K01), przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów (K_K02), dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju (K_K03), uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim (K_K06), angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością (K_K07), dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy (K_K08).
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć jest obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; większa liczba nieobecności (nie większa niż 30%) może zostać zaliczona na konsultacjach z prowadzącym).
Na ocenę końcową składają się:
- ocena aktywności na zajęciach (10%);
- praca roczna (40%);
- egzamin ustny (50%).
Literatura
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, red. i wstęp Grzegorz Godlewski, Wyd. UW, Warszawa 2003.
W cyklu 2023:
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, red. i wstęp Grzegorz Godlewski, Wyd. UW, Warszawa 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: