Romantyzm polski w kontekście europejskim 3001-ZU2061LR1
Celem seminarium jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy o literaturze i estetyce romantyzmu i ogólniej wieku XIX.
Celem praktycznym zaś jest przygotowanie studentów do egzaminu magisterskiego i napisanie pracy magisterskiej. W związku z tym tematyka seminarium podporządkowana będzie poszczególnym zagadnieniom egzaminacyjnym reprezentującym specyfikę problemową literatury romantyzmu, z uwzględnieniem jednak preferencji estetycznych i zainteresowań studentów.
Spotkania semestru zimowego poświęcone będą prezentacji tekstów z literatury europejskiej, które zaważyły na romantyzmie polskim. Letni semestr zaś ubiegnie pod znakiem polskich realizacji tendencji światopoglądowych romantyzmu oraz ich przewartościowań, rozwinięć i przezwyciężeń. Wątkiem dominującym będą jednak studenckie zainteresowania związane z zakresem tematycznym i problemowym projektowanej pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
— fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową
— metodologie literaturoznawcze i językoznawcze
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
— napisać dłuższą spójną pracę naukową:
— opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;
— wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;
— poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;
— właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;
— popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;
— składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;
— eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;
— poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;
— obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;
— mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości;
— ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie:
— precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze;
— dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;
— uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki;
— wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego;
— utrzymując uwagę słuchaczy;
— wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne);
— dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; — mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotowy do:
— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;
— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową;
— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.
Kryteria oceniania
Na II roku warunkiem zaliczenia jest sporządzenie projektu naukowego,
który ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia własnych, autorskich inicjatyw badawczych i popularno-naukowych.
Ze względu na preferencje poznawcze studenta oraz zakres jego planowanego magisterium może on przedstawić:
- prezentacje swych kwerend bibliotecznych lub muzealnych;
- opracowanie zagadnienia historycznoliterackiego do publikacji internetowej;
- przygotowany artykuł do publikacji w czasopiśmie;
- sprawozdanie z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniu literaturoznawczemu pokrewnemu projektowanej pracy magisterskiej;
- recenzję pracy naukowej;
- opis zorganizowanego przez siebie panelu dyskusyjnego;
- przygotowany wniosek o grant badawczy.
Student poznaje naukowy warsztat badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych.
Literatura
Wymienione poniżej lektury w żadnej mierze nie wyczerpują listy książek i artykułów, które znajdą się w polu zainteresowań seminarium. Pozostałe pozycje zostaną sprecyzowane wraz z wyborem tematów prac magisterskich. Uwzględnione będą także oczekiwania poznawcze uczestników seminarium (wstępne rozmowy z zawiązaną grupą seminaryjną pozwolą na pełne określenie programu poszczególnych spotkań).
G. Byron, Manfred; Kain. Misterium
J. Goethe, Faust cz. I i II
W. Wordsworth, Poezje
W. Blake, Zaślubiny Nieba i Piekła
F. Schiller, Zbójcy
A. de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku
A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska
S. Goszczyński, Zamek kaniowski. Powieść
A. Mickiewicz, Dziady [wszystkie części]; Sonety krymskie; Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego
J. Słowacki, Anhelli; Król-Duch
Z. Krasiński, Irydion; Listy do Delfiny Potockiej, t. 1-3
C. Norwid, Vade-mecum
Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Francja, Niemcy, oprac. A. Kowalczykowa
Bibliografia przedmiotowa:
M. Dąbrowski, Kresy w perspektywie krytyki postkolonialnej, „Porównania” 2008, nr 5
J. Derrida, Pismo filozofii. Wybór i przedm. B. Banasiak, Kraków 1992
Gender w weekend, red. A. Zawiszewska, Warszawa 2006
M. Inglot, Drogami pielgrzyma. Studia i artykuły o twórczości „czwartego wieszcza”, Lublin 2007
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz Kraków 2006
Kulturowa teoria literatury. 2: Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012
A.Z. Makowiecki, Literatura Młodej Polski. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa 1994 (i wyd. nast.)
A.Z. Makowiecki, Wokół modernizmu. Szkice, Warszawa 1985
S. Makowski, Romantyzm. Podręcznik literatury dla klasy drugiej szkoły średniej, Warszawa 1989 (i wyd. nast.)
S. Makowski, E. Szymanis, Adam Mickiewicz, Warszawa 1992
I. Matuszewski, Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, oprac. i wstęp S. Sandler, Warszawa 1965
H. Peyre, Co to jest romantyzm?, Warszawa 1987
W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005
T. Weiss, Romantyczna genealogia polskiego modernizmu, Warszawa 1974
A. Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1986
A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: