Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski 3001-ZU1262LP1
Seminarium magisterskie „Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski ” studia zaoczne, r. II studiów II stopnia (kontynuacja seminarium zeszłorocznego)
Zakres seminarium: historia literatury polskiej 2 poł. XIX i pocz. XX w. na tle europejskim. Konteksty: epoki sąsiednie – 1 poł XIX w. i międzywojnie. Powiązanie: literatura porównawcza.
Literackie wizje świata i człowieka w świecie wynikają z charakteru czasów i same charakteryzują epokę.
Ubiegłoroczne dyskusje nad wybranymi zagadnieniami i tekstami literackimi doprowadziły do wyboru tematów prac magisterskich w różny sposób związanych z głównym tematem seminarium. Cel tegorocznych zajęć: stopniowe postępy w opracowywaniu podjętego tematu i finalizacja pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po dwuletnim seminarium magisterskim student
1) zyskuje wiedzę:
*ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu terminologii historycznoliterackiej i zakresu metodologii wprowadzanej na seminarium
*ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najnowszych badaniach z zakresu historii literatury 2 poł. XIX wieku
*ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki przedmiotu i metodologii historycznoliterackiej
*orientuje się w zakresie rozszerzonym w dynamice rozwoju procesu historycznolite- rackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej
*zna wybrane koncepcje historycznoliterackie związane z epoką
*posiada podstawy do krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu
*ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat miejsca epoki w całości dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej
*ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę na temat komunikacyjnego wymiaru historii literatury
*zna dobrze i gruntownie filozoficzne podstawy polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz ogólne relacje między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką tego czasu
*zna i rozpoznaje w wymiarze pogłębionym i rozszerzonym strategie wybranych pisarzy tego okresu wobec przemian kulturowych
*zna i charakteryzuje kategorie i prądy epoki, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm, tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm, groteska
*zna i interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy
2) zyskuje umiejętności:
*potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z ww. zakresów
*posiada umiejętność porównywania i krytycznej oceny różnych koncepcji teoretycznych i metodologicznych, dotyczących zwłaszcza problematyki modernizmu i jej pokrewnych
*potrafi sprawnie porozumiewać się z grupą w zakresie tematycznym zajęć
*potrafi skonstruować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji
*ma rozwinięte kompetencje badawcze, formułuje problemy badawcze, wybiera adekwatne metody i narzędzia badawcze
*prezentuje i interpretuje wyniki badań
*ma pogłębioną umiejętność obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania zjawisk historycznoliterackich
*potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów
*potrafi pracować nad własnym rozwojem i twórczo animować pracę zespołu seminaryjnego
*potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium
*ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie uogólnień historycznoliterackich
*ma elementarne umiejętności pozwalające na konstruowanie projektów badawczych i prowadzenie prostych badań
*potrafi używać języka specjalistycznego
*w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z zajęciami dydaktycznymi
*potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk historycznoliterackich
*potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizy i interpretacji
*potrafi korzystać z różnych źródeł
*umie ocenić przydatność typowych metod., procedur i praktyk w refleksji nad literaturą polską i obcą 2 poł. XIX wieku
*umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie interpretacyjne, popierając je właściwymi argumentami
*potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualnie obszary wymagające modyfikacji przyszłych działań
*potrafi przygotować samodzielną prezentację wybranych problemów badawczych
*posiada umiejętność wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji
*potrafi dyskutować kulturalnie i funkcjonalnie
3) zyskuje kompetencje społeczne:
*rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą i kulturą przełomu XIX i XX wieku;
*po skończonym cyklu seminaryjnym potrafi ocenić poziom swej wiedzy
*zna i docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX wieku i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między dziewiętnastowiecznością a współczesnością
*ma przekonanie o sensie i wartości rozumiejącej lektury historycznoliterackiej w kontekście budowania wspólnoty kulturowej;
*ma przekonanie o wadze profesjonalnej wiedzy historycznoliterackiej
*docenia wagę odpowiedniego przygotowania do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej 2 poł. XIX wieku
*jest świadomy etycznego wymiaru badań naukowych (etyka interpretacji)
*w trakcie uczestnictwa w zajęciach odpowiednio przygotowuje się do pracy ze wskazanym tekstem
*dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z przesłaniem dzieł poddawanych interpretacji i analizie;
*jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej
*jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusji wokół tematyki seminarium zarówno w gronie profesjonalistów, jak i nieprofesjonalnych czytelników literatury
Kryteria oceniania
*kontrola obecności – 20%
*ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 25%
*zaawansowanie pracy magisterskiej (prezentacja fragmentów pracy magisterskiej) – 55%
Literatura
Literatura ogólna została podana w zeszłym roku. Pozostałe wybory będą dyktowane przez potrzeby powstających prac magisterskich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: