TRANS-y i INTER-y. Twórcze przekraczanie granic 3001-C461LK1
Seminarium poświęcone jest problematyce organizacji semiotycznej, stylistycznej, retorycznej i medialnej tekstów nowoczesnej, hybrydycznej kultury. Przedmiotem naszych badań są:
- teksty kultury zaskakujące swoim nowatorstwem, nie mieszczące się w wyznaczonych granicach, uciekające się do eksperymentu formalnego inspirowanego dyskursami sztuki i nie-sztuki, możliwościami, jakie dają nowe technologie (np. e-literatura, sztuka ambientowa, sztuka wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość, poezja kinetyczna, narracja lokacyjna); wchodzące w śmiałe relacje tematyczne i formalne z innymi dyskursami, przekraczające granice estetyczne i etyczne; relacje, w jakie teksty te wchodzą z odbiorcą i jak kształtowane są ich znaczenia;
- artefakty funkcjonujące w obrębie różnych systemów znakowych i mediów (jak tekst literacki, adaptacja radiowa, filmowa, teatralna, piosenka, powieść graficzna/komiks czy utwór internetowy), różnych dyskursów (przede wszystkim artystyczne, ale też filozoficzne, społeczne, naukowe, dziennikarskie czy reklamowe) i adresowane do zróżnicowanego odbiorcy (reprezentujące kulturę elitarną, ludową, masową czy subkultury),
- porównawcza i konfrontacyjna lektura utworów literackich oraz artefaktów z zakresu innych sztuk, dyskursów i mediów, która służy refleksji nad fenomenem nowocześnie pojmowanej inter- i transtekstualności, inter- i transsemiotyczności i inter i transmedialności, pozwala śledzić rozmaite sposoby funkcjonowania innych sztuk i dyskursów w literaturze i poza nią, a także badać formy hybrydyczne, remediacje i przekłady. Przedmiotem takiej lektury jest przede wszystkim organizacja semiotyczna i poetyka wspomnianych przekazów, wspólne dla tekstów kultury formy kompozycyjne, gatunki czy figury stylistyczne oraz ich medialne i dyskursywne modelowanie w procesie adaptacji.
W cyklu 2024:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi samodzielnie wybrać interesujący go przedmiot badań, określić jego specyfikę i wskazać literaturę oraz narzędzia metodologiczne pozwalające na analizę i interpretację tego przedmiotu. Posiada wiedzę przedmiotową z zakresu semiotyki i poetyki tekstów literackich oraz innych tekstów kultury, w tym zjawisk polisemiotycznych, multimedialnych, różnodyskursywnych. Analizuje i interpretuje je porównawczo, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi w sferze poetyki, sposobów kreowania znaczeń czy funkcji. Problematyzuje badane zagadnienia. Wiedzę i kompetencje stosuje w samodzielnym postępowaniu naukowym. Potrafi przygotować konspekt projektu badawczego (na poziomie magisterskim), uzasadnić jego kompozycję, określić cel i metody badań. W trakcie dwóch lat studiów zdobywa umiejętność prowadzenia badań na poziomie magisterskim.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia I roku seminarium jest obecność na zajęciach, przygotowanie do dyskusji, przygotowanie i zaprezentowanie konspektu pracy; postępy w pisaniu pracy magisterskiej według ustalonego terminarza (przygotowanie jednego rozdziału pracy). Na II roku studiów dodatkowym kryterium oceny jest złożenie pracy magisterskiej w wersji pozwalającej na zatwierdzenie jej przez promotora.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Uwagi:
• wykaz stanowi orientacyjną chmurę bibliograficzną, z której wybrane zostaną lektury dostosowane do zainteresowań i potrzeb badawczych Dyplomantów;
• prowadzące użyją wszelkich znanych im sposobów, by poddawane pod dyskusję teksty znalazły się na dysku współdzielonym.
Literatura zalecana (wybór):
Domańska E. , Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, nr 1-2, s. 45-60.
Nycz R.,, W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2 (lub w formie rozszerzonej, w tegoż: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Warszawa 2017, s. 157-194).
Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.
Choczaj M., O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, „Przestrzenie Teorii” 2011, nr 16.
Rubiś W., Zagadnienia transmedialności w sztuce współczesnej…, Estetyka i Krytyka 2014/4
Eco U., Poetyka dzieła otwartego, w tegoż: Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008.
Wysłouch S., Przestrzeń jako kategoria transdyscyplinarna, „Estetyka i krytyka” 2009-2010, nr 17-18.
Electronic Literature as Digital Humanities: Contexts, Forms, & Practices, ed. D.Grigar, J.O’Sullivan, Bloomsbury Academic 2021 (wybór)
Szczęsna E. , Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty sondowane na przykładach sztuki cyfrowej).
Szczęsna E. , O twórczym przekraczaniu granic. Przetworzenia i reprezentacje w przestrzeni sztuki, „Przestrzenie Teorii”, 31/2019.
W cyklu 2024:
j.w. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: