Błazen i głupiec w literaturze wczesnonowożytnej 3001-C153LS1
Tematyka seminarium licencjackiego dotyczy przykładów i sposobów ukazywania i wykorzystywania postaci błazna i głupca w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej. Podczas zajęć omówione zostaną następujące teksty: "Pochwała głupoty" Erazma z Rotterdamu, wybrane nowele z "Dekameronu" Giovanniego Boccaccia, "Historia Calandra" Bernarda Doviziego, "Okręt błaznów" Sebastiana Brandta, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem" Jana z Koszyczek, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina, "Sowiźrzał", wybrane wiersze ze zbioru "Figliki" Mikołaja Reja, "Z chłopa król" Piotra Baryki, "Potrójny z Plauta" Piotra Cieklińskiego".
Uczestnicy będą mieli również możliwość doskonalenia umiejętności interpretacji tekstów źródłowych oraz krytycznej lektury literatury przedmiotu (np. prac M. Bachtina, J. Heersa, M. Głowińskiego, A. Guriewicza).
Dwa zajęcia odbędą się w Gabinecie Starych Druków BUW i będą miały charakter warsztatowy. Uczestnicy zapoznają się z oryginalnymi edycjami wybranych i dostępnych w zbiorach BUW tekstów omawianych na zajęciach, zapoznają nie też z wybranymi zagadnieniami morfologii dawnej książki.
Równolegle z realizacją kojonych tematów seminarium uczestnicy pracować będą nad pracą dyplomową. Podczas zajęć monitorowane będą postępy w powstawaniu pracy dyplomowej,
c) przygotowanie uczestników do egzaminu dyplomowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna:
- teksty literackie napisane i wydane w okresie wczesnonowożytnym, w których pojawia się postać błazna / głupca,
- wybrane pozycje literatury przedmiotu związane z tematyką seminarium,
- budowę dawnej książki,
- zasady poprawnego konstruowania pracy dyplomowej.
Student potrafi:
- samodzielnie wskazać i zinterpretować przykłady wykorzystania postaci błazna / głupca w literaturze wczesnonowożytnej,
- analizować i interpretować teksty dawne,
- krytycznie czytać literaturę przedmiotu,
- wskazać elementy morfologii dawnej książki i wykorzystać wiedzę o nich, np. odsyłaczach do pracy,
- prezentować (z wykorzystaniem technik multimedialnych) wyniki własnych badań przeprowadzonych w celu napisania pracy dyplomowej,
- samodzielnie napisać pracę dyplomową (a w szczególności: ustalić temat, dokonać jego rozwinięcia w pracy, zastosować odpowiednią do przedmiotu pracy metodologię).
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest praca licencjacka. Kryteria oceny wnikają z Zasad dyplomowania (dostępne na: www.sts.polon.uw.edu.pl)
Student do końca I semestru powinien:
1) ustalić temat pracy i przedłożyć jej konspekt,
2) złożyć promotorowi co najmniej jeden podział pracy dyplomowej oraz wstępną wersję bibliografii,
3) ustalić termin prezentacji wyników badań ujętych w pracy dyplomowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura przedmiotu:
Erazm z Rotterdamu, "Pochwała głupoty"
G. Boccaccio, "Dekameron"
B. Dovizi da Bibbiena, "Historia Calandra"
S. Brant, "Okręt błaznów"
Jan z Koszyczek, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem"
Biernat z Lublina, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina"
"Sowiźrzał krotochwilny a śmieszny",
M. Rej "Figliki", "Postylla"
P. Baryka "Z chłopa król"
P. Ciekliński, "Potrójny z Plauta"
J. Kochanowski, "Fraszki"
I. Krasicki, "Pochwała głupstwa"
Literatura podmiotu:
M. Bachtin, "Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu"
J. Heers, "Święta głupców i karnawały"
A. Guriewicz, "Problemy średniowiecznej kultury ludowej"
M. Głowiński, "Portret Marchołta"
M. Słowiński, "Błazen. Dzieje postaci i motywu"
Uwaga! Ostateczna lista lektur może ulec zmianie w zależności od potrzeb uczestników
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: