Romantyczne światy i podmioty. Tekstowe obrazy rzeczywistości wewnętrznej w polskiej literaturze I połowy XIX wieku 3001-C0T-LR1
Treść zajęć wiąże się z poznawaniem takich zjawisk jak np. romantyczna duchowość (romantyczne orto- i heterodoksje, wadzenia z Bogiem i kościołem, mesjanizm a misjonizm, mesjanizm a millenaryzm), romantyczny historyzm a podmiot, problem relacji ja - wspólnota, kategorii estetyczno-ideowych (np. wzniosłości, nieskończoności, prawdy w literaturze) związanych z tym form estetycznych (medytacyjność, kontemplacyjność, mistyczność a różne modele ja mówiącego).
W sposób szczególny przedmiotem analiz i interpretacji będą będzie twórczość Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego po roku 1830 r. oraz zjawisk tzw. romantyzmu mistycznego po roku 1840.
I. Zajęcia poświęcone są w dużej mierze analizie i interpretacji utworów romantycznych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter omawianych zjawisk (pogranicze filozofii, filozofii religii, historii idei) ważną pozycję wśród lektur zajmą pozycje z różnych dziedzin humanistyki. Ważnym celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury różnych tekstów humanistycznych, a przede wszystkim pokazanie narzędzi służących interpretacji szczególnego tekstu, jakim jest tekst romantyczny rozumiany jako rewelacja ja.
II. Tematy:
1. Pareneza chrystologiczna– powrót do lektury Dziadów
2.Teologia w Dziadach Mickiewicza- między częścią II a III dramatu
3.Mesjanizm a misjonizm – powołanie narodu a powołanie człowieka (Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego),
4.Anhelli Słowackiego jako przykład romantycznej eschatologii
5.Romantyczny mistycyzm -Widzenie A. Mickiewicza (problem ekspresji doświadczenia wewnętrznego)
6.Czy Słowacki był mistykiem? (Widzenie A. Mickiewicza wobec Zachwycenia Słowackiego- próby analizy porównawczej )
7.Jaka to mistyka?– Biesiada A. Towiańskiego –próby lektury przedziwnego tekstu
8.”Wizja ognista” i jej artykulacje w dziele Słowackiego
9.Romantyk medytacyjny- liryka mortualna Słowackiego
10.Słowacki brulionowy- urywek jako zapis większej całości…(liryka genezyjska cd.)
11.Podmiot cierpiący…antropologia Króla Ducha Słowackiego
13.Filozofia człowieka w Traktacie o Trójcy Z. Krasińskiego
14. Z. Krasiński, Eter,- czyli romantyk wobec nieskończoności.
15. Zajęcia poświęcone omawianiu projektów studenckich
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zajęcia mają na celu także rozwinąć umiejętności studentów w zakresie analizy oraz interpretacji tekstów romantycznych z uwzględnieniem kontekstów ideowo-filozoficznych, a także pokazać twórców romantycznych jako inicjujących jak najbardziej współczesne dylematy ideowe. Mają także „przebudować” stereotypowe widzenie romantyzmu, ukazując go jako kierunek wieloprądowy, dynamiczny, zdialogizowany wewnętrznie, nowoczesny – zwłaszcza w określaniu i artykułowaniu wizji człowieka.
Zajęcia konwersatoryjne mają przybliżyć studentom literaturę I poł. XIX wieku jako miejsce szczególnego zapisu doświadczania rzeczywistości, obrazu świata, nade wszystko artykułowanej w tekstach podmiotowej rzeczywistości wewnętrznej i wiążącej się z tym ekspresji estetycznej.
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są w trybie semestralnym. Zaliczenie na ocenę. Podstawa zaliczenia jest frekwencja na zajęciach oraz przygotowanie przez uczestnika konwersatorium samodzielnego projektu studenckiego. Jego forma może być różnorodna (dyskusja panelowa przeprowadzona na zajęciach, kwerenda na określony temat, wycinek bazy danych, esej popularnonaukowy, artykuł popularnonaukowy zamieszczony w Internecie itp.). Projekt wymaga uzgodnienia z prowadzącym zajęcia.
Literatura
(wybrane pozycje)
A. Mickiewicz, Dziady, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, Widzenie, , wybrane prelekcje paryskie
Z. Krasiński, Traktat o Trójcy (fragmenty), Eter, wybrane fragmenty korespondencji
J. Słowacki,Anhelli, liryka genezyjska, Król Duch, wybrane fragmenty korespondencji
A.TowiańskiBiesiada,
M. Masłowski, Gest, symbol i rytuały polskiego teatru romantycznego, Warszawa 1998,
M. Masłowski, Problemy tożsamości. Szkice Mickiewiczowskie i (post)romantyczne, Lublin 2006
A. Sikora, Towiański i rozterki romantyzmu, Warszawa 1969
M. Saganiak, Drogi człowieka wewnętrznego, Warszawa 2011
A. Bagłajewski, Poezja trzeciej epoki, Warszawa 2009
Dziady nasze mają to szczególnie…pod red. A. Fabianowskiego i E. Hoffmann-Piotrowskiej, Warszawa 2013
Mickiewicz mistyczny, pod red. A. Fabianowskiego i E. Hoffmann-Piotrowskiej, Warszawa 2005
Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje, pod red. M. Janion, M. Żmigrodzkiej, Warszawa 1980
J. G. Pawlikowski, Mistyka Słowackiego, Kraków
J. Tomkowski, Dom chińskiego mędrca. Esej o samotności, Warszawa 2000
J. A. Kłoczowski, Drogi człowieka mistycznego, Kraków 2001
M. Cieśla- Korytowska, O romantycznym poznaniu, Kraków 1997,
J. Sochoń, Bóg i język, Warszawa 2000
E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm brulionowy, Warszawa 2015
Medytacja. Postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu, studia pod res. T. Kostkiewiczowej i M. Saganiak, Warszawa 2010
M.Kulesza, Słowacki medytacyjny, Lublin 2017,
M. Troszyński, Słowacki poza kanonem, Warszawa 2013,
M. Bajko, Słowacki i spadkobiercy. Studia i szkice, Białystok 2017
B. Dopart, Romantyzm i wiek XIX, Kraków 2014
M. Kuziak, O prelekcjach paryskich Adama Mickiewicza, Słupsk 2007
Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza - wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej. Próba nowego spojrzenia, red. M. Kalinowska,J. Ławski. M. Bizior-Dombrowska, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: