Słowa i obrazy. Wybrane zagadnienia komparatystyki interdyscyplinarnej 3001-C0K-LK3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W toku zajęć student zdobywa umiejętność stosowania w praktyce analitycznej i interpretacyjnej terminologii z zakresu historii sztuki. Analizuje teksty kultury wizualnej w sposób świadomy i pogłębiony, poddając refleksji stosowaną metodologię oraz społeczny kontekst funkcjonowania dzieła. Pogłębia umiejętność myślenia w kategoriach komparatystycznych a także świadomego, krytycznego stosowania narzędzi komparatystyki interdyscyplinarnej w celu realizacji stawianych przez siebie zadań badawczych.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność)
- praca zaliczeniowa
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Literatura
Zwroty wizualne
W.J.T. Mitchell, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Questiones” 2006 nr 17.
Ikonologia
Nicolas Poussin, Et in Arcadia ego (1655)
Erwin Panofsky, Et in Arcadia ego. Poussin i tradycja elegijna, tłum. Agnieszka Morawińska, w: tegoż, Studia z historii sztuki, wybrał, opracował i opatrzył posłowiem Jan Białostocki, Warszawa 1971.
Historia w dyskursie sztuki
Jacek Malczewski, Melancholia Prolog. Widzenie. Wiek ostatni w Polsce (1894)
Melancholia Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17-18 grudnia 1998, pod redakcją Piotra Juszkiewicza, Poznań 2002.
Obraz jako interpretant. Semiotyka w dyskursie sztuki
Pieter Bruegel, Pejzaż z upadkiem Ikara (ok. 1558)
Adam Dziadek, Obraz jako interpretant, w: tegoż, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
Dawny i nowy dyskurs sztuki
Jan van Eyck, Portret małżonków Arnolfinich (1434)
Antoni Ziemba, „Arnolfini” i inne portrety Jana van Eycka. Erwin Panofsky – Hans Belting – Lorne Campbell. Ikonologia/„antropologia obrazu”/„nowe znawstwo” i “neoretoryzm”. Konstrukcje i „dekonstrukcje” mitów, w: Wielkie dzieła - wielkie interpretacje. Materiały LV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 17-18 listopada 2006, pod redakcją Marii Poprzęckiej, Warszawa 2007.
Między filozofią a krytyką (I)
Vincent van Gogh, Buty (1886)
Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, tłum. Janusz Mizera, w: tegoż, Drogi lasu, Warszawa 1997.
Meyer Shapiro, Martwa natura jako przedmiot osobisty - Nota o Heideggerze i van Goghu, w: Estetyka w świecie. Wybór tekstów, pod redakcją Marii Gołaszewskiej, t. III, Kraków 1991.
Między filozofią a krytyką (II)
Diego Velázquez, Panny dworskie (1656)
Michel Foucault, Panny dworskie (Las Meninas), w: tegoż, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, tłum. Tadeusz Komendant, wyd. 2, Gdańsk 2006.
Tajemnica „Las Meninas”. Antologia tekstów, wybór i redakcja Andrzej Witko, Kraków 2006.
Od obrazu ku widzeniu
William Turner, Regulus (1828-1837)
Maria Poprzęcka, Patrzeć do bólu, w: tejże, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008.
Interpretacje prywatne
Edward Hopper, Kobieta w słońcu (1961)
Michał Paweł Markowski, Słońce, możliwość, radość w: tegoż, Słońce, możliwość, radość, Wołowiec 2010.
Wystawa jako tekst kultury
Świat nie przedstawiony. Dokumenty polskiej transformacji po 1989 roku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 4.02-15.04.2012 Wojtek Pustoła, CUT, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 18.01-24.03.2019
Przed obrazem – po co nam historia sztuki?
Fra Angelico, Zwiastowanie (ok. 1440-1441)
Georges Didi-Huberman, Historia sztuki w granicach swojej praktyki w: tegoż, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. Barbara Brzezicka, Gdańsk 2011.
Obraz w działaniu, działanie w obrazie
Rafał Drozdowski, Marek Krajewski, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2010. (wybór)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: