Literatura lat 1864-1918 3001-C0DS-LIT
Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów.
W seminarium doktoranckim Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku uczestniczą doktoranci, którzy przygotowują rozprawy z zakresu historii literatury, w którym zakład się specjalizuje. Uczestnicy z I roku legitymują się obronioną pracą magisterską z zakresu literatury polskiej XIX lub XX w. i mają wstępnie określone kierunki swoich zainteresowań badawczych, studenci następnych lat realizują projekty swoich rozpraw wedle przedyskutowanych z promotorami konspektów. Seminarium jest zintegrowane z badaniami Zakładu oraz prowadzonych w jego ramach pracowni naukowych (Pracownia Modernizmu Europy Środkowo-Wschodniej, Pracownia Dramatu), a także z planami organizowanych przez Zakład konferencji i innych inicjatyw naukowych. Integracja dotyczy także planu dydaktycznego Zakładu. Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest nastawienie się na stałą i aktywną pracę na zajęciach (lektury, udział w dyskusjach, przygotowywanie referatów) oraz gotowość do przedstawiania efektów własnej pracy nad doktoratem (konspekty, plany szczegółowe, kolejne rozdziały).
Szacowany nakład pracy (przygotowanie do zajęć) = 60h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
-ma gruntowną wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych;
-jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej;
-ma wiedzę na temat historii rozwoju nauki;
-jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np. grantach);
-ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku;
-ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o świadomości literackiej, historycznej i społeczno-kulturowej badanej epoki;
UMIEJĘTNOŚCI
Student
-potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej;
-potrafi profesjonalnie formułować i stawiać specjalistyczne pytania naukowe oraz samodzielnie określać pola badawcze;
-potrafi skutecznie wybierać i stoswać metody badań naukowych odpowiednie do podjętej problematyki badawczej;
-potrafi samodzielnie i profesjonalnie decydować o wyborze, doborze i zakresie materiałów odpowiednich do podjętej problematyki badawczej;
-potrafi rozpoznawać potrzeby badawcze własnej dyscypliny
-ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzania wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem;
-potrafi pracować w zespole badawczym;
-umie samodzielnie i adekwatnie rozpoznać i opisywać zarówno specyfikę dziewiętnastowieczności, jak i jej relacje kulturowej wspólnoty z innymi formacjami;
-profesjonalnie rozpoznaje i opisuje różnorodne mechanizmy, relacje i zjawiska właściwe literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
-uczestniczy w życiu środowiska naukowego w kraju i za granicą;
-upowszechnia zdobycze i możliwości nauki w świadomości społecznej;
-popularyzuje wiedzę o literaturze i kulturze odpowiednio do możliwości i potrzeb różnych środowisk społecznych;
-popularyzuje i animuje społeczne potrzeby obcowania z literaturą;
-ma i stosuje w codzienności kompetencje polonistyczne związane z odpowiedzialnym używaniem języka polskiego;
-rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy oraz kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej;
Kryteria oceniania
Prowadząca seminarium ocenia aktywność doktorantów jako dyskutantów (aktywnych czytelników proponowanych lektur) i referentów, biorąc pod uwagę częstotliwość oraz poziom ich autorskich wystąpień związanych z realizowaniem planu doktoratu.
Do uczestnictwa w zajęciach zdalnych wymagany jest komputer z działającymi kamerą i mikrofonem.
Literatura
W porozumieniu ze studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną.
Podstawowe lektury do kursu seminaryjnego 2020/2021:
1. P. Czapliński, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury XX i XXI wieku, Kraków 2016.
2. M. P. Markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.
3. T. Sławek, Literatura porównawcza. Między lekturą, polityką i społeczeństwem, w zb.: Polonistyka w przebudowie. Literatura – wiedza o języku – wiedza o kulturze - edukacja, pod red. M. Czermińskiej i innych, t. I, Kraków 2005.
4. J. Sowa, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011; A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014.
5.M. Kuziak, W sprawie polityczności polskiej humanistyki, „Teksty Drugie” 2017, nr 1.
6. Historia obyczajów w Polsce (red. A.Chwalba)
7. Dzieje inteligencji w Polsce do roku 1918 (J.Jedlicki, A.Micińska,G.Janowski)
8. Przemiany formuły polskości w drugiej połowie XIX wieku (red. J.Maciejewski)
9. seria „Polemika krytycznoliteracka w Polsce” (wyd. UAM)
10. Materiały przygotowane na Zjazd Polonistów 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: