Pisarze polscy drugiej połowy XIX w. w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”: literatura, filozofia, kultura 3001-C062LP1
Celem II roku seminarium jest przygotowanie studenta do wyboru tematu rozprawy będącej podstawą uzyskania stopnia magistra i zapoznanie go z metodologią pisania pracy. Wymaga znacznego zaangażowania, dużej aktywności i samodzielnej pracy o charakterze naukowym. W pierwszym semestrze następuje rozpoznanie obszaru badawczego związanego z tematyką seminarium. W drugim semestrze lektury są już ściślej związane z tematyką planowanych rozpraw. Uczestnicy podejmują dyskusje nad wybranymi tematami i wspólnie rozwiązują problemy natury interpretacyjnej, warsztatowej, źródłowej i metodologicznej. Ważnym tematem jest także metodologia pisania rozprawy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA
1. opisać i poddać pogłębionej, wszechstronnej analizie uwarunkowania historyczne i filozoficzne modernizmu jako formacji kulturowej i jako artystycznej odpowiedzi na wyzwania nowoczesności;
2. charakteryzować historyczne i kulturowe uwarunkowania zjawisk literackich mieszczących się w formule modernistycznej „wspólnoty pytań”;
3. sytuować literaturę modernistyczną w kontekście przemian kultury europejskiej i w kręgu charakterystycznych dla tych przemian doświadczeń i tekstów;
W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIEJĘTNOŚCI
4. zgromadzić bibliografię do opracowywanego tematu, przygotować konspekt
5. rozpoznawać formy właściwe dla rozprawy magisterskiej jako typu wypowiedzi naukowej;
6. weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prac innych autorów;
7. oceniać dawne i współczesne odczytania tradycji literackiej;
W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POSTAWY
8. postrzegać utwór literacki jako tekst spełniający właściwe danemu czasowi normy estetyczne, powstały w wyniku krzyżowania się wpływów literatury, sztuki, filozofii i kultury danego czasu, a także potrzeb czytelników, ich możliwości percepcyjnych i oczekiwań środowisk związanych z życiem literackim;
9. rozpoznawać miejsce modernizmu w przemianach kultury i literatury ponowoczesnej związanych z postawami etycznymi.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz aktywności studentów (udział w dyskusji, przygotowywanie wprowadzeń oraz konspektów prac).
Ocenie podlegać będzie aktywność studentów, której formą jest dyskusja oraz, w drugim semestrze, prezentacja zagadnień mieszczących się w obszarze badawczym planowanych rozpraw oraz prezentacja konspektów.
Do uczestnictwa w zajęciach zdalnych wymagany jest komputer z działającymi kamerą i mikrofonem.
Literatura
W porozumieniu ze studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną.
Lektury (wybór):
- W.Bolecki, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje
-Ch.Tylor, Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej
- Etyka i literatura (red. E.Ihnatowicz i E.Paczoska)
- J.Jedlicki, Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności
- M.Kopij, Friedrich Nietzsche w literaturze i publicystyce polskiej lat 1883-1918.Struktura recepcji.
- Kulturowa teoria literatury, t.2 (red. T.Walas, R.Nycz)
- M.P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji
- F.Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne
- R.Nycz, Poetyka doświadczenia
- J.Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata;
- „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2014, nr 24 „Odnawianie modernizmu”
- Rekonfiguracje modernizmu (red. T.Majewski)
- „Tesktualia” 2017, numer monograficzny poświęcony nadinterpretacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: