Opowieść o społeczno-politycznej i literackiej transformacji po roku 1989 w polskiej prozie XX i XXI wieku 3001-C061LW1
Seminarium poświęcone jest refleksji nad prozą polską proponującą idiomy literackie zjawisk i procesów właściwych dla rzeczywistości III RP; prozą ujmowaną przez pryzmat nowszych podejść badawczych, które pojawiały się w wyniku kolejnych „zwrotów” metodologicznych w literaturoznawstwie
Po omówieniu najbliższego sąsiedztwa prozatorskiego utworów publikowanych tuż przed i po roku 1989 (sylwa współczesna, fabulacja agitacyjna, powieść postmodernistyczna) przejdziemy do przygód powieści z teorią historiografii, mikrohistorią, krytyką postkolonialną, która w realiach polskich przybrała też formę studiów postzależnościowych; pamięcią i postpamięcią, geopoetyką. Rozważymy przydatność nowego instrumentarium literaturoznawczego, rozpoznań kulturowej teorii literatury do analizy oraz interpretacji utworów opowiadających o polskiej transformacji ustrojowej, związanych z nią przemianach obyczajowości, problemach z tożsamością w sytuacji spotkania (jednostkowego i zbiorowego) podmiotu z Innym, związkach teraźniejszości z przeszłością i roli tzw. postprzeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Jeśli student przykładał się do zajęć, po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.
2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju współczesnej prozy polskiej, opowiadających o transformacji społeczno-politycznej i kulturowej po roku 1989.
3.Wiedzieć, jak nazywać, opisywać, analizować odmiany utworów prozatorskich omawianego okresu oraz rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej rozpoznania współczesnej socjologii, filozofii nowego historyzmu, studiów nad pamięcią i postpamięcią, geopoetyki, krytyki postkolonialnej/postzależnościowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Powinien posiąść pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych.
2. Umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.
3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, dobierać adekwatne metody analizy tekstu literackiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.
3. Poczuwać się do odpowiedzialności za zachowanie i upowszechnianie dziedzictwa literackiego regionu, kraju.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność): 25 (Liczba punktów/udział w ocenie końcowej)
- kontrola obecności: 25 (Liczba punktów/udział w ocenie końcowej)
- ocena przygotowania bibliografii i konspektu pracy magisterskiej: 50 (Liczba punktów/udział w ocenie końcowej)
Literatura
Szczegółowy spis lektur pomocniczych oraz terminarz dyskusji nad poszczególnymi tematami zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.
- T. Konwicki, Kalendarz i klepsydra,
– M. Nowakowski, Raport o stanie wojennym,
- I. Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny,
- O. Tokarczuk, Dom dzienny , dom nocny,
- M. Witkowski, Lubiewo;
- D. Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną,
- D. Bieńkowski, Nic,
- I. Karpowicz, Niehalo,
– Z. Libera, D. Foks, Co robi łączniczka?,
– M. Abramowicz, Każdy przyniósł, to co miał najlepszego,
– B. Umińska-Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie,
- S. Chwin, Krótka historia pewnego żartu,
- M. Wilk, Wilczy notes,
- W. Nowak, Obwód głowy,
- J. Hugo-Bader, Dzienniki kołymskie,
- E. Rylski, Warunek,
- M. Tulli, Tryby;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: