(Auto)biografia i zdarzenie historyczne. Historie uwewnętrznione i wyrażone w literaturze drugiej połowy XX wieku i w początkach wieku XXI 3001-B8DS-HBZ
W roku 2018-2019 seminarium poświęcone jest dyskusji nad zagadnieniami autobiografii i biografistyki, oraz tendencji w literaturoznawstwie w zakresie dyskutowania przeszłości, jako konstytutywnego elementu czasu teraźniejszego. Zagadnienia te będą dyskutowane wraz z przedstawianymi rozdziałami rozpraw doktorskich i omawianiem postępów w ich tworzeniu.
Rozważane będą zwłaszcza układy relacji pamięci komunikacyjnej i kulturowej, ramy pamięci (historyczne, społeczne, polityczne), a także możliwości wyrażania przeszłości, naukowe iliterackie, oraz przeżywania jej jako doświadczenia.
Podczas spotkań dyskutowane będą m.in. takie zagadnienia jak: stosunek zapamiętanego do wyobrażonego w biografistyce. Rola fikcji literackiej w kreowaniu porządku intelektualnego wypowiedzi biograficznej. Zagadnienie negocjowania „protokołu rzeczywistości” w (auto)biografii. Autobiografia i sytuacje komunikacyjne literatury (kręgi obcości i bliskości z odbiorcą). Problem „fakturowania” rzeczywistości(historii) „Gęstość”, „szorstkość” i „miękkość” wydarzeń – mikrohistorie, cases studies, dokumenty, obrachunki. Zagadnienia zaufania do biografa i autobiografa. Aasercja i pamięć. Dobór lektur będzie modyfikowany w trakcie trwania seminarium, by uwzględnić potrzeby powstających dysertacji doktorskich.
Zasadniczo omawiane będą teksty R. Kosselecka, T. Judta, H. White’a, T. Snydera, M.Shore, E. Domańskiej, A. Bielik-Robson, J. Leociaka, M. DeCerteau i inn.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Doktorant ma gruntowna wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych.
Jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej.
Ma wiedze na temat historii rozwoju nauki.
Jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np. grantach).
UMIEJĘTNOŚCI:
Powinien umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu współczesnego literaturoznawstwa do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.
Potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej
Ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzenia wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem.
Porrafi pracować w zespole badawczym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Doktorant ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
Uczestniczy w zyciu środowiska naukowego w kraju (i ew. za granicą).
Upowszechnia zdobycze nauki w świadomości społecznej.
Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy i kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 25% (udział w ocenie końcowej)
- kontrola obecności - 25% (udział w ocenie końcowej)
- ocena przygotowania kolejnych fragmentów rozprawy doktorskiej - 50% (udział w ocenie końcowej)
Literatura
Lista lektur zostanie podana na pierwszym spotkaniu seminaryjnym. Przykładowe teksty to;
R. Nycz, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki,
Debaty po roku 1989. Literatura w procesach komunikacji. W stronę nowej syntezy (2), red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski,
F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie
S. Buryła, Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holocaustu,
B. Olsen, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów
M. Shore, Kawior i popiół
Sz. Rudnicki, Falanga,
J. Leociak, Młyny Boże
T. Judt, Zapomniany wiek XX
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: