(Prze)moc (w) opowieści. O prozie polskiej XX i XXI wieku 3001-B861LW1
Seminarium poświęcone jest refleksji nad prozą polską (fikcjonalną i niefikcjonalną) XX i XXI w. ujmowaną przez pryzmat takich podejść badawczych w literaturoznawstwie (jak krytyka postkolonialna czy studia postzależnościowe i memory studies), które uwzględniają kategorię przemocy
(m. in. w ujęciu W. Benjamina z jego Przyczynku do krytyki przemocy) w powiązaniu z funkcjonowaniem pamięci oraz postpamięci (jednostkowej, zbiorowej, kulturowej, etc.), a także relacjom między upamiętnianiem, tłumieniem, wymazywaniem, wykluczaniem, deprecjonowaniem, eksponowaniem, czyli literackim i pozaliterackim praktykom modelującym to, co ma być aktualizowane w świadomości odbiorcy opowieści.
Seminarium zaplanowane na dwa lata w roku pierwszym koncentruje się na prozie XX wieku oraz kluczowych zagadnieniach związanych z instrumentarium analityczno-interpretacyjnym przydatnym w odczytywaniu tekstów eksponujących/skrywających w swojej problematyce i sposobach jej prezentacji praktyki przemocowe.
Wśród dyskutowanych tematów pojawią się m. in.: habitus i praktyki potoczne, „normalność” i przemoc, krytyka postkolonialna/postzależnościowa, interpretacyjny charakter „porządku” historii, narratywizm historii, narracje założycielskie II RP i PRL, stan anomii, próby odpowiedzi na pytanie: jak opowieść milczy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu seminarium student powinien rozumieć:
— specjalistyczną terminologię literaturoznawczą związaną z problematyką omawianą podczas zajęć oraz w stopniu pogłębionym metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą XX i XXI wieku;
— dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego;
— a przede wszystkim wpływ dzieł literackich na tożsamość kulturową oraz ich rolę w rozpoznawaniu sytuacji społeczeństwa polskiego w kontekście wydarzeń politycznych i przemian cywilizacyjnych w kraju, regionie i Europie.
UMIEJĘTNOŚCI:
Po zaliczeniu seminarium student powinien umieć:
— napisać dłuższą spójną pracę naukową
opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;
— wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;
— poprawną pod względem metodologicznym;
— właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;
— popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;
— składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;
— poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;
— obudowaną poprawnie sporządzonymi przypisami i bibliografią.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Uczestnicząc w seminarium student nabywa kompetencji do:
— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;
— brania odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się rzetelnością naukową;
— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 25% (udział w ocenie końcowej)
- ocena przygotowania projektów w formie kwerendy bibliotecznej i recenzji monografii naukowej albo samodzielnego projektu zgłoszonego przez studenta, a zaakceptowanego przez promotora. Ocena konspektu pracy magisterskiej. - 75% (3x25%) (udział w ocenie końcowej)
- Zaliczenie na ocenę sprawozdania z kwerendy bibliotecznej na wybrany temat związany z problematyką seminarium oraz przygotowanej przez studenta recenzji z wybranej monografii naukowej dotyczącej tematów omawianych na seminarium.
Zaliczenie konspektu rozprawy magisterskiej.
Literatura
Rok akademicki 2018/2019:
Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi utworami oraz bibliografia tekstów pomocniczych zostaną podane na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.
- J. Kaden–Bandrowski, Generał Barcz
- Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga
- K. Pruszyński, Prawo do Wołynia [w:] tegoż, Podróż po Polsce
- K. Brandys, Wariacje pocztowe
- K. Wyka, rozdz. Gospodarka wyłączona, rozdz. Dwie jesienie [w:] tegoż, Życie na niby
- J. Andrzejewski, Wielki Tydzień
- A. Sandauer, Noc praworządności [w:] tegoż, Śmierć liberała
- T. Borowski, U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu [w:] tegoż, Pożegnanie z Marią
- S. Dygat, Pożegnania
- L. Buczkowski, Pierwsza świetność
Semestr wiosenny:
- Cz. Miłosz, Zdobycie władzy
- T. Konwicki, Władza
- W. Gombrowicz, Pornografia
- J. Hen, Toast
- W. Mach, Rdza
- M. Patkowski, Harmonijka
- T. Konwicki, Kompleks polski
- M. Nowakowski, Raport o stanie wojennym;
- J. Dukaj, Wroniec
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: