(Nie)dostrzeżone przez prozę polską XX i XXI wieku. W kręgu antropologizujących odczytań utworu literackiego 3001-B662LW2
W pomyśle seminarium zaplanowanego na dwa lata chodzi o taką refleksję nad literaturą XX i XXI wieku, która, uwzględniając wiedzę historyczną na temat realiów okresu (cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, kulturowych, obyczajowych etc), a przede wszystkim - stosując podejście antropologizujące - umożliwia podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, co widziała ta literatura w swoim czasie historycznym (a więc i wiedziała o nim, bowiem, jak wiadomo: widzimy to, co wiemy) i jaki z tego robiła użytek w opowieści. Dyskusje seminaryjne drugiego roku będą koncentrowały się na tym, jak konstruowana jest konwencjonalna i niekonwencjonalna wersja historii oraz jakie ślady pozostawia ten proces w tekście literackim. A także, jak w prozie polskiej XX wieku funkcjonuje pamięć doświadczeń ekstremalnych, nieoswojonych - i tych skutkujących traumą, i tych o charakterze zmysłowo-erotycznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Jeśli student przykładał się do zajęć, po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.
2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach rozwoju prozy polskiej XX i XXI w. wykorzystującej w przekazie pamięć jednostkową i zbiorową oraz literackich sposobów komunikowania tej problematyki.
3.Wiedzieć, jak nazywać, opisywać, analizować odmiany utworów prozatorskich omawianego okresu oraz rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej ustalenia współczesnej socjologii, nowego historyzmu, studiów nad pamięcią.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Powinien posiąść pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych.
2. Umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.
3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, dobierać adekwatne metody analizy tekstu literackiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.
3. Poczuwać się do odpowiedzialności za zachowanie i upowszechnianie dziedzictwa literackiego regionu, kraju.
Literatura
Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi utworami zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.
Igor Newerly "Zostało z uczty bogów"
Piotr Wojciechowski "Czaszka w czaszce"
Mieczysław Abramowicz "Każdy przyniósł, co miał najlepszego"
Andrzej Kuśniewicz „Lekcja martwego języka”
Piotr Szewc "Zagłada"
Primo Levi "Czy to jest człowiek"
Stanisław Grzesiuk "Pięć lat kacetu"
Leo Lipski „Dzień i noc” [w:] tegoż „Piotruś”
Henryk Grynberg, „Żydowska wojna”
Witold Gombrowicz "Trans-Atlantyk”
Michał Witkowski „Lubiewo”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: