Pozyskiwanie i analiza danych elicytacyjnych 3000-SZD-ADE
Celem zajęć jest poznanie sposobów pozyskiwania i gromadzenia danych elicytacyjnych oraz podstawowych zagadnień związanych z wykorzystaniem statystyki do badań językoznawczych. Uczestnicy zapoznają się z zasadami pracy językoznawcy w terenie i metodami pozyskiwania materiału językowego oraz z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki, językowymi prawami statystycznymi, metodami gromadzenia danych oraz sposobami ich analizy z wykorzystaniem programu R. W trakcie ćwiczeń nacisk zostanie położony na zagadnienia niezbędne do zrozumienia technik analitycznych najczęściej stosowanych w praktyce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne różnych metod pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych stosowanych w badaniach językoznawczych oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu gromadzenia danych językowych oraz ich statystycznego opracowania [P8S_WG.1].
Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe współczesnych metod pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych [P8S_WG.2], a także zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w formie zajęć prowadzonych dla studentów, kursów otwartych (tryb otwartego dostępu) [P8S_WG.4].
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu statystyki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów dydaktycznych dotyczących pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych, w szczególności:
• tworzyć hipotezy badawcze, definiować cel i przedmiot badań, określać metody pozyskiwania i opracowywania danych;
• rozwijać metody, techniki i narzędzia analizy danych językowych oraz twórczo je stosować;
• dobierać odpowiednie metody weryfikacji hipotez badawczych [P8S_UW.1].
Słuchacz potrafi również samodzielnie planować sposoby pozyskiwania i analizy danych elicytacyjnych [P8S_UU.1] oraz realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi [P8S_UU.2].
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do krytycznej oceny różnych metod badawczych, krytycznej oceny własnej działalności badawczej, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Jest też gotów wypełniać zobowiązania społeczne, które ciążą na badaczach [P8S_KO.1.].
Kryteria oceniania
Zaangażowanie i aktywność słuchacza, terminowe zaliczanie zadań na minimum 60%.
Literatura
Ackermann, I. (2015). Granice języka. Samookreślenia Polaków na Białorusi i Litwie. Warszawa (s. 9-34: Wprowadzenie, Metodologia).
Bańko, M. (2018). Korzyści i problemy wynikające z „nadmiaru” danych językowych i z wielości ich analizy, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LXXIV, s. 23-30.
Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Warszawa.
Dejna, K. (1979). Z metodologii badań gwar peryferyjnych i wyspowych. Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego XXV, s. 35-40.
Gala, S. (2001). Z metodyki badań pogranicza językowego (na materiale polskim). [W:] Czyżewski, F. (red.). Język i kultura na pograniczu polsko-ukraińsko-białoruskim. Lublin, s. 29-39.
Gillespie, C., Lovelace, R. (2018). Wydajne programowanie w R. Warszawa.
Hammerl, R., Sambor, J. (1990). Statystyka dla językoznawców. Warszawa.
Hammerl, R., Sambor, J. (1990). Statystyka dla językoznawców. Warszawa.
Hammerl, R., Sambor, J. (1993). O statystycznych prawach językowych. Warszawa.
Hammerl, R., Sambor, J. (1993). O statystycznych prawach językowych. Warszawa.
Horodyska, H. (1958). O dialektologicznych badaniach korespondencyjnych. Poradnik Językowy, s. 57-67.
Karaś, H. (2010). Podstawy dialektologii (zwłaszcza: Jak badamy i opisujemy gwary). [W:] Karaś, H. (red.) Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe, pod red. H. Karaś, www.dialektologia.uw.edu.pl
Karaś, H. (2017). Język polski pogranicza litewsko-łotewsko-białoruskiego w świetle frekwencji cech językowych, Warszawa (s. 15-40: r. I. Zagadnienia teoretyczne).
Kobus, J. (2015). Kierunki i dynamika zmian w języku mieszkańców wielkopolskich wsi na przełomie wieków XX i XXI. Poznań (zwłaszcza s. 15-25: Założenia metodologiczne)
Kurek, H. (1990). Metodologia socjolingwistycznego badania fonetyki języka mówionego środowisk wiejskich (na przykładzie kilku wsi Beskidu Niskiego), Kraków.
Lander, J.P. (2018). Język R dla każdego: zaawansowane analizy i grafika statystyczna. Warszawa.
Lubaś, W. (1979). Socjolingwistyka jako metoda badawcza. Socjolingwistyka, z. 2, s. 11-27.
Lubaś, W. (1996). Teoretycznie i praktycznie o relacjach między dialektologią a socjolingwistyką. [W:] Dunaj B., Reichan J. (red.). Studia Dialektologiczne I. Kraków, s. 41-46.
Pałka, P., Kwaśnicka-Janowicz, A. (2017). Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków.
Pawłowski, Adam (2010). Empiryczne i ilościowe metody badań wobec naukowego statusu współczesnego językoznawstwa”. [W:] Stalmaszczyk, P. (red.) Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka. Łódź, s. 117-131.
Pelcowa, H. (2012). Nowe wyzwania a tradycyjne metody badań dialektologicznych. Poradnik Językowy z. 8, s. 5-14.
Sierociuk, J. (2007). Socjologiczny kontekst badań języka mieszkańców wsi. [W:] Sierociuk, J. (red.). Gwary dziś 4. Konteksty dialektologii, Poznań, s. 325-336.
Smułkowa, E., Engelking, A. (2007). Uwagi o metodzie badań terenowych na pograniczach Białorusi. [W:] Smułkowa, E., Engelking, A. (red.). Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa, s. 15-18.
Sobczyk, M. (2007). Statystyka. Warszawa.
Stainhaus, H. (2010). Orzeł czy reszka. Warszawa.
Stalmaszczyk, P. (red.) (2006). Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne. Łódź.
Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa.
Zagórski, Z, (2001). O różnych metodach badań dialektologicznych, [w:] Sierociuk, J. (red.). Gwary dziś. 1. Metodologia badań. Poznań 2001, s. 25-31.
Zaręba, A. (1955). O metodzie i technice badań gwarowych Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego XIV, s. 140-155.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: