Zajęcia terenowe 3000-SP-SWNW-ZT
Zajęcia podzielone są na trzy bloki:
1. Blok biologiczny
Zajęcia obejmują proste zadania przyrodnicze i zabawy z elementami integracji sensorycznej, które nauczyciele mogą przeprowadzić w najbliższym otoczeniu każdej szkoły.
2. Blok geograficzny
Zajęcia posłużą zapoznaniu nauczycieli z możliwościami prowadzenia zajęć terenowych w najbliższym otoczeniu szkoły (różnorodność: celów, tematyki - treści przyrodniczych, wychowawczych, podejść, metod i technik dydaktycznych)
3. Blok polonistyczny
Zajęcia poświęcone możliwościom korelacji lekcji szkolnych z nowoczesną edukacją muzealną. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu będą mieli możliwość obejrzenia dwóch ekspozycji w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie oraz zapoznania się z warsztatem pracy edukatora muzealnego. Przedstawione zostaną przykłady zajęć prowadzonych w muzeum typu historycznego z uwzględnieniem wiedzy ogólnej oraz kompetencji kulturowych, które powinien posiadać każdy absolwent szkoły - odpowiednio - podstawowej i średniej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
1. W zakresie wiedzy:
- zna cele edukacyjne jakim służy realizacja zajęć edukacyjnych w terenie;
- zna aktywizujące techniki pracy w terenie;
- zna internetowe zasoby edukacyjne związane z tematyką lekcji terenowych, i potrafi z nich korzystać w sytuacji kiedy nie może wyjść z uczniami w teren;
- zna zasady bezpieczeństwa, których powinien przestrzegać na zajęciach terenowych z uczniami.
2. W zakresie umiejętności:
• potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić lekcję w terenie:
a) w najbliższej okolicy (szkolne tereny zielone, najbliższy park, las, łąka, rzeka, staw, jezioro, przestrzeni miejskiej),
b) w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych takich jak ogród zoologiczny, ogród botaniczny, ośrodki edukacji leśnej i ekologicznej, ośrodki edukacji kulturalnej;
• potrafi zaplanować i przeprowadzić wraz z uczniami obserwację krajobrazu w okolicy szkoły zwracając uwagę na jego elementy, cechy i relacje;
• potrafi wykorzystać potencjał kulturowy najbliższej okolicy oraz regionu.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- zachęca uczniów do poznawania przyrody różnymi zmysłami (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch).
- rozbudza w uczniach wrażliwość na piękno przyrody, uświadamia wartości krajobrazu, pobudza uważność uczniów i umiejętność wnikliwej obserwacji przyrody i krajobrazu.
- ma świadomość znaczenia edukacji humanistycznej i kulturalnej i rozbudza w uczniach potrzebę aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Kryteria oceniania
Ocena bieżącej aktywności na zajęciach
Aktywny udział w zajęcia.
Wykonywanie zadań przewidzianych w trakcie zajęć.
Literatura
• Houghton P., Woroll J., Leśna szkoła dla każdego, MUZA, 2017
• Gaszyńska A., Świderek G., W dziką stronę. Rozmowy o edukacji w przyrodzie, ODE “Źródła”, 2016
• Jodełka A.,Leśne warsztaty, Pracownia K,
• Chmielińska A., Dzikie opowieści, Wydawnictwo Nieśpieszne,
• Angiel J., 2014, Edukacja geograficzna wokół drzew. Koncepcje lekcji w ujęciu komplementarnym, Geografia w Szkole, nr 5.
• Angiel J., 2014, Edukacja ekologiczna w parku miejskim (w:) Zieleń w mieście, WCEE i NFOŚiGW., Włocławek.
• Batorczak A., (red.), 2017, Rozwój zrównoważony na co dzień (zbiór scenariuszy lekcyjnych), Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem, UW, Warszawa.
• Palińska M., 2006, Zieleń w środowisku człowieka, Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Włocławek.
• Iżykowska-Uszczyk A., Edukacja muzealna w obliczu pandemii, w: Interdyscyplinarne badania z zakresu nauk pedagogicznych i humanistycznych, red. Chodźko E., Śliwa M., Lublin 2020.
• Pokrzywnicka M., Edukacja muzealna jako trening empatii, w: Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, red. Ausz M., Lublin 2011.
• Zamojski M., Edukacja muzealna dzieci jako alternatywna metoda nauczania, Sandomierz 2020.
• Friedrich M., Nie tylko ,,sztuki siostrzane”. Malarstwo - literatura - ekfraza, w: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, red. Trysińska M., Maciejak K., Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: