Wybrane narzędzia do tworzenia treści cyfrowych dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. 3000-SP-SWNW-TTC
Celem zajęć jest rozwój kompetencji w zakresie posługiwania się i wykorzystania wybranych narzędzi cyfrowych umożliwiających tworzenie tekstów, obrazów, prezentacji, plików multimedialnych, interaktywnych treści cyfrowych takich jak: mapy myśli, diagramy, ikonografiki, ćwiczenia i inne (Obszar 3 Europejskich Ram Kompetencji Cyfrowych).
Na warsztatach słuchacze poznają platformy edukacyjne takie jak: Canva, WordWall, Genially, niezbędne do samodzielnego przygotowania atrakcyjnych zajęć dydaktycznych. Praktyczne obeznanie z ww. narzędziami w trakcie zajęć pozwoli w szczególności wykorzystywać je w codziennej praktyce edukacyjnej oraz proponować je uczniom i uczennicom szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
1. W zakresie wiedzy:
- zna narzędzia do tworzenia podstawowych (teksty, obrazy, prezentacje itp.), multimedialnych (wideo, pliki dźwiękowe) i interaktywnych treści cyfrowych, które może proponować uczniom i uczennicom;
- zna narzędzia pozwalające na tworzenie reprezentacji wiedzy (mapy myśli, diagramy);
- wyszczególnia zalety i wady poszczególnych narzędzi do tworzenia treści cyfrowych;
2. W zakresie umiejętności:
- tworzy podstawowe treści cyfrowe z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi;
- dobiera odpowiednie narzędzia do tworzenia danego typu treści cyfrowych;
- ocenia narzędzia do tworzenia treści cyfrowych pod kątem ich przydatności w edukacji zdalnej i hybrydowej;
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- zachęca uczniów do tworzenia treści cyfrowych z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi;
- wspiera uczniów w procesie tworzenia treści, jest w stanie doradzić odpowiednie narzędzie do danego zadania.
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia uczestnicy w 2-3-osobowych zespołach będą tworzyli autorski scenariusz zajęć lekcyjnych (2 godz. dyd.), uwzględniający wykorzystanie poznanych narzędzi cyfrowych. Prezentacje prac słuchaczy odbędą się na ostatnich zajęciach.
Wzór scenariusza z wymaganymi elementami zostanie słuchaczom przekazany na pierwszych zajęciach.
Literatura
1. Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych: http://www.digcomp.pl/
2. Carretero, S., Vuorikari, R., Punie, Y. (tłum. Urban, K.) (2017). DigComp 2.1 Ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli z ośmioma poziomami zaawansowania i przykładami zasto-
sowania. Dostęp online: http://www.digcomp.pl/wp-content/uploads/2021/04/DigComp-2.1PL-Internet.pdf
Wskazana literatura ma charakter dodatkowy, wzbogacający warsztaty o zaplecze teoretyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: