Rozwijanie umiejętności złożonych 3000-SP-SWNW-RUZ
Moduł koncentruje uwagę słuchaczy na rozwijaniu u uczniów interdyscyplinarnych umiejętności złożonych ważnych w epoce cyfrowej. Opieramy się na zestawie „4Cs” (myślenie krytyczne, współpraca, komunikacja, twórczość), mimo możliwej krytyki tego wyboru. Kluczowym celem jest w tym wypadku jednak pokazanie, jak przejść od deklaratywnego do rzeczywistego rozwijania kompetencji podczas każdej lekcji i u każdego ucznia/uczennicy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczące się
● Słuchacz/ka integruje pracę nad 4Cs z codziennymi aktywnościami lekcyjnymi.
● Słuchacz/ka monitoruje pracę uczniów / uczennic korzystających z 4Cs.
● Słuchacz/ka wspiera pracę nad rozwojem 4Cs wykorzystując narzędzia IT.
● Słuchacz/ka ocenia rozwój 4Cs u swoich uczniów/uczennic – tworzy autorskie rubryki oraz inne narzędzia do oceny i samooceny, w tym e-portfolio.
Kryteria oceniania
Ocena w skali 2 – 5 wystawiana jest na podstawie zadania przygotowanego podczas ostatnich zajęć kursu.
Kryteria oceny zadania:
- zadanie rozwija wybrane umiejętności złożone, związane z nauczanym przedmiotem;
- do zadania dołączona jest zaprojektowana rubryka oceny (może ona wykorzystywać wcześniej omawiane materiały kursowe).
Literatura
Materiały niezbędne do przygotowania zadania zaliczeniowego zostaną dostarczone przez prowadzących podczas zajęć.
Osoby zainteresowane pogłębieniem wiedzy na temat mogą sięgnąć do poniższych opracowań, jednak nie jest to konieczne.
K. Boyes, G. Watts: Developing Habits of Mind in Secondary School, Alexandria, Virginia USA 2009
S. M. Brookhart: How to Create and Use Rubrics for Formative Assessment and Grading, ASCD, 2013
S. M. Brookhart: How to Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom, ASCD 2010
R.J. Marzano: Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
J. McTighe, H. F. Silver: Uczyć (się) głębiej. Jak robić to na lekcji, Warszawa 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: