Praca w klasie zróżnicowanej 3000-SP-SWNW-PKZ
Uczenie w klasie zróżnicowanej stawia przed nauczycielami szereg wyzwań i jednocześnie staje się źródłem motywacji do krytycznej analizy własnej praktyki. Podczas zajęć uczestnicy poznają koncepcję klasy zróżnicowanej i założenia wiążące się z kształceniem uczniów z tak zwanymi specjalnymi potrzebami. Poznają metody i techniki wspierające budowanie atmosfery sprzyjającej uczenie się wszystkich uczniów w klasie. Wspólnie przeanalizujemy proces planowania działań dydaktycznych i wychowawczych oraz przyjrzymy się strategiom, które umożliwiają efektywne kształcenie wszystkich uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
• Nauczyciel/ka rozumie znaczenie równego dostępu do najwyższej jakości edukacji oraz jest świadom/a roli edukacji w wyrównywaniu społecznych szans.
• Nauczyciel/ka jest świadom/a korzyści i wyzwań wynikających z pracy w klasie zróżnicowanej. Rozumie założenia tej pracy.
• Nauczyciel/ka zna sposoby budowania atmosfery sprzyjającej uczeniu się.
• Nauczyciel/ka rozumie znaczenie określania edukacyjnych celów i zna techniki wprowadzania ich na lekcji.
• Nauczyciel/ka pracuje z podstawą programową dla swojego przedmiotu określał/a zakres treści niezbędnych i fakultatywnych.
• Nauczyciel/ka wie, czym się kierować przygotowując materiały dla uczniów.
• Nauczyciel/ka zna różne techniki i metody pracy, wspierające uczenie w klasie zróżnicowanej.
• Nauczyciel/ka monitoruje proces uczenia się.
• Nauczyciel/ka dostosowuje formę weryfikacji osiągniętego celu do możliwości i potrzeb ucznia.
Kryteria oceniania
Ocena w skali od 2 do wystawiona jest na podstawie zadań wykonywanych w czasie zajęć.
Literatura
• Hattie J.: Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Przeł. Z. Janowska. Centrum Edukacji Obywatelskiej: Warszawa 2015.
• Marzano R.J.: Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Przeł. A. Kasprzak, J. Czernik, A. Kurzemska. Civitas: Warszawa 2012.
• Profil nauczyciela edukacji włączającej, Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Odense, Dania: 2012, opublikowane na stronie internetowej: https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-PL.pdf; data dostępu: 29.08.2022r.
• Tomlinson C.A.: The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. ASCD: Alexandria 1999.
• Tomlinson C.A., Imbeau M.B.: Leading and Managing a Differentiated Classroom. ASCD: Alexandria 2010.
• C. A. Tomlinson, J. McTighe, Integrating and Differentiated Instructuion. Understanding by Design: Connecting Content and Kids, Alexandria: Pearson, 2006.
• Wiggins G., McTighe J.: Understanding by Design 2nd Edition. Pearson, Merrill Prentice Hall: Alexandria 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: