Projektowanie działu, lekcji i zadań 3000-SP-SWNW-PDLZ
Główne zagadnienia kursu podzielone będą na dwa moduły:
A. planowanie cyklu lekcji, programu i rozkładu materiału:
- refleksja nad rolą podstawy programowej, egzaminów zewnętrznych i kompetencji kluczowych w systemie oświaty, formułowanie nadrzędnych idei edukacji i własnych celów nauczycielskich;
- cele, efekty i kryteria – trzy oblicza tej samej sprawy, poziomy taksonomiczne celów;
- refleksja nauczycielska i jej rola we wprowadzeniu zmiany;
B. planowanie lekcji i zadań:
- projektowanie lekcji – funkcje, struktury i fazy;
– dowody uczenia się jako narzędzie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela
- projektowanie zadań edukacyjnych
- analiza jakości zadań edukacyjnych w kontekście kryteriów uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz/-ka zna:
1. zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania).
2. podstawowe pojęcia dydaktyki i jej miejsce w naukach pedagogicznych.
3. zasady projektowania i modyfikacji programu nauczania oraz rozkładu materiału;
4. zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów
5. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela
Umiejętności
Słuchacz/-ka potrafi:
1. projektować zadania edukacyjne zgodne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
2. analizować i dostosować program nauczania oraz rozkład materiału do potrzeb i możliwości uczniów;
3. planować, prowadzić i oceniać zajęcia edukacyjne;
4. obserwować procesy edukacyjne, poddawać refleksji i wykorzystywać wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych.
5. operacjonalizować cele kształcenia
Kompetencje społeczne:
Słuchacz/ka jest gotowa/gotów:
1. korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje,
2. do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się;
3. ma świadomość konieczności właściwego motywowania uczniów oraz prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do każdego ucznia.
Kryteria oceniania
Przedmiot na zaliczenie, kryteria zróżnicowane w zależności od grupy.
Dokładne kryteria opisano w części B Sylabusa dla danej grupy.
Literatura
Grant P. Wiggins, Jay McTighe, Understanding by Design, Association for Supervision & Curriculum Development, 2010
Praca Zbiorowa (ed. Ostrowska B., Spalik K.), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013
Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: