Nauczycielskie portfolio - seminarium dyplomowe 3000-SP-SWNW-NP-1
Jedną z najważniejszych cech uczenia się jest umiejętność wnikliwego i krytycznego budowania refleksji o swoim doświadczeniu. Rozwijaniu tej umiejętności służyć może tworzenie portfolio. Gromadzenie materiałów i ich opisywanie sprzyja namysłowi nad celami uczenia się, zachęca do analizowania własnych działań i motywuje do badania ich efektywności. Planowanie struktury portfolio mobilizuje do porządkowania doświadczeń i ich hierarchizowania. Pisanie eseju pozwala przyjrzeć się swojemu rozwojowi i zaplanować działania na przyszłość.
W czasie zajęć osoby uczące się dowiedzą się, jak przygotować portfolio przedstawiające profesjonalny rozwój.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Osoby uczące się
• wiedzą, czym jest portfolio i znają zasady jego tworzenia.
• analizują przykładowe portfolio.
• gromadzą różnorodne materiały do własnego portfolio, dowody opatrują komentarzem.
• zapisują refleksje dotyczące własnego rozwoju.
Kryteria oceniania
Ocena w skali 2 – 5 wystawiana jest na podstawie przygotowanego elektronicznego portfolio dokumentującego cały okres nauki.
Kryteria oceny portfolio:
- materiały są różnorodne i prezentują różne aspekty rozwoju (zdjęcia, skany, notatki, dokumenty, nagrania, rysunki, informacje zwrotne z różnych źródeł itd.)
- materiały są opatrzone opisem (informacjami o materiale) i komentarzem (np. w formie refleksji)
- portfolio jest uporządkowane i ma celową strukturę,
- istotną częścią portfolio jest esej, w którym znajduje się podsumowanie osiągnięć,
- portfolio jest dopracowane pod względem estetyki i jasności przekazu (język, forma itd.)
Literatura
Darina Scully, Michael O’Leary,Mark Brown, The Learning Portfolio in Higher Education. A Game of Snakes and Ladders, Dubl ;in 2018.
Judith O. Brown, The Portfolio: A Reflective Bridge Connecting the Learner, Higher Education, and the Workplace, "The Journal of Continuing Higher Education", kwiecień 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: