Mobbing-dyskryminacja-molestowanie 3000-SP-SWNW-MDM
Przedmiot ma za zadanie zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami w zakresie dyskryminacji i mobbingu. Osoby uczestniczące dowiedzą się:
- czym jest dyskryminacja,
- jakie mogą być źródła dyskryminacji,
- czym jest mobbing,
- czym charakteryzuje się przemoc w stosunkach zatrudnienia,
- czym się różnią mobbing od dyskryminacji,
- jakie są konsekwencje prawne dyskryminacji i mobbingu w organizacji,
- jakie są podstawowe środki zapobiegania tym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy
- czym charakteryzuje się mobbing i zjawiska mu pokrewne od strony psychologicznej
- jaka jest możliwa geneza i dynamika sytuacji przemocowych w szkole
- jak rozpoznawać niebezpieczeństwo mobbingu
- jakie są uwarunkowania przemocy w relacjach zawodowych na terenie szkoły
- jak rozpoznać potenacjanego/ realnego mobbera
- jak radzić sobie z niejasnością w sytuacjach związanych z mobbingiem
- w jaki sposób problematyka mobbingu może być nadużywana do „załatwiania swoich spraw”
- jak organizować optymalnie działający zespół antymobbingowy
- kiedy powoływać komisję antymobbingową, jakie są wrunki sensowoności i efektywności jej funkcjoniwania
- jak wiedza psychologiczna oraz kulturowa może pomóc w prewencji mobbingu i zagrożeń pokrewnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu przedmiotu student
- zna pojęcia dyskryminacji, mobbingu, przemocy w zatrudnieniu;
- wie jakie instrumenty służą przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom w procesie zatrudniania i pracy;
- wie, jakie są prawne i organizacyjne konsekwencje niepożądanych zjawisk w procesie zatrudniania i pracy
- zna psychologiczną specyfikę, mechanizmy, przyczyny i skutki mobbingu oraz zjawisk pokrewnych
- posiada wiedzę na temat psychologicznej sylwetki mobbera i psychospołecznego kontekstu jego działania
- wie, jakie są sposoby zapobiegania mobbingowi w szkole
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu przedmiotu student
- umie rozpoznać zjawiska: dyskryminację, mobbing, przemoc w zatrudnieniu istniejące w organizacji;
- umie zastosować podstawowe środki zapobiegania niepożądanym zjawiskom w zatrudnieniu w szczególności w stosunku do cudzoziemców
- umie współpracować z innymi w zakresie prewencji antymobbingowej
KOMPETENCJI
Po ukończeniu przedmiotu student
- potrafi zanalizować strukturę sytuacji potencjalnie dyskryminacyjnej albo mobbingowej;
- potrafi podjąć działania mające na celu przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom w organizacji
- potrafi moderować środowisko szkolne w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i zjawiskom pokrewnym
Kryteria oceniania
Obecność/praca zaliczeniowa
Literatura
H. Szewczyk Mobbing w stosunkach pracy. Zagadnienia prawne, Warszawa 2012
Dochodzenie roszczeń związanych z mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem, Warszawa 2017
Różne oblicza dyskryminacji w zatrudnieniu (red) J. Roger Carby – Hall, Z. Góral, A. Tyc, Warszawa 2021
Przemoc i mobbing w szkole w domu w miejscu pracy (red.), Monks C. P., Coyne I. Warszawa: 2021
S. Roffey, Jak przetrwać w szkole. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 2008
J. Georg, Dlaczego jesteście tacy okrutni? Mobbing w szkole. Poznań 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: