Kompetencje medialne uczniów 3000-SP-SWNW-KMU
W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję do wymiany doświadczeń wynikających z pracy z uczniami należącymi do pokolenia cyfrowych tubylców oraz do pogłębienia wiedzy na temat ich funkcjonowania we współczesnej szkole.
Zajęcia będą dotyczyły:
1. Rozumienia pojęcia kompetencja medialna.
2. Wyzwań stojących przed współczesnymi uczniami o raz ich nauczycielami: wyszukiwanie informacji i ocena źródeł wiedzy, przeładowanie informacją, skłonność do wielozadaniowości, higiena korzystania z urządzeń cyfrowych.
3. Wpływu mediów na rozwój poznawczy uczniów, na zdolność uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Słuchacz/ka ma wiedzę dotyczącą deficytów kompetencji cyfrowych młodzieży, zagrożenia stresem informacyjnym, zwłaszcza przeładowaniem informacją.
2. Rozumie wpływ oddziaływania technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój umysłowy i rozwój procesów poznawczych.
3. Ma wiedzę na temat przydatności i ograniczeń mediów w procesie uczenia się.
4. Dostrzega różnicę między zastosowaniem mediów w edukacji a edukacją medialną jako nauką krytycznego i aktywnego odbioru i interpretacji przekazu/informacji.
Umiejętności:
1. Słuchacz/ka potrafi określić kompetencje medialne, w jakie należy wyposażyć uczniów na etapie kształcenia ponadpodstawowego.
2. Słuchacz/ka planuje działania dydaktyczne ukierunkowane na rozwijanie u uczniów umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, sprzyjające aktywnemu, krytycznemu i dojrzałemu korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
3. Planuje proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu.
Kompetencje społeczne:
1. Słuchacz/ka rozumie potrzebę wdrażania zasad higieny cyfrowej i zachęca uczniów do ich stosowania.
2. Dostrzega konieczność przeciwdziałania uzależnieniom od mediów.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach; frekwencja w 75% zajęć
Literatura
1. Model Edukacji Medialnej, Informacyjne i Cyfrowej (MEMIC), red, nauk. A. Pacewicz, G. Ptaszek, Warszawa-Kraków 2019 (w wolnym dostępie)
2. Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych 2.0; Fundacja Nowoczesna Polska (w wolnym dostępie)
3. J. M. Twenge, iGen, wyd. Smak Słowa 2019.
4. N. Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, wyd. Helion 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: