Informacja zwrotna w pracy nauczyciela/nauczycielki 3000-SP-SWNW-IZ
Informacja zwrotna zostanie ukazana w szerszym kontekście oceniania kształtującego, następnie zostaną zestawione i porównane różne typy oceniania w tym udzielanie informacji o wynikach i przebiegu samego procesu oceniania oraz projektowanie działań naprawczych. Informacja zwrotna wpisuje się w konstruktywistyczne podejście do nauczania zachęcające uczącego się do wzięcia odpowiedzialności za swój proces uczenia się przy odpowiednim wsparciu ze strony nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy uczestnicy:
- mają pogłębioną wiedzę na temat roli IZ w procesach edukacyjnych;
- znają niezbędne elementy skutecznej IZ;
- mają wiedzę dotyczącą zbadanej skuteczności IZ oraz warunków, jakie wpływają na jej realizację;
- mają wiedzę w obszarze komunikacji bez przemocy pozwalającą na poprawne konstruowanie IZ.
w zakresie umiejętności uczestnicy:
- potrafią skonstruować IZ zgodnie z jej cechami konstytutywnymi;
- stosują zasady oceny koleżeńskiej;
- potrafią rozpoznać wartościową IZ;
- potrafią zbudować kryteria sukcesu w oparciu o Rubrics;
w zakresie umiejętności społecznych uczestnicy
- współpracują w grupie z poszanowaniem różnorodności postaw i opinii;
- uwzględniają wypracowane zasady zabierania głosu i formułowania wypowiedzi.
Kryteria oceniania
Aktywna postawa na zajęciach, przedstawienie pisemne informacji zwrotnej do 1 pracy/aktywności uczniowskiej.
Literatura
Bąk, O., (2015), Informacje zwrotne w szkole.
Perspektywa nauczycieli i uczniów [w:] Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, t.18 nr. 3(71), s. 85-100.
https://docplayer.pl/26112207-Informacje-zwrotne-w-szkole-perspektywa-nauczycieli-i-uczniow.html
Brookhart, S. M., 2008, How to give effective feedback to your students, Alexandria: ASCD, https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/siteASCD/publications/books/How-to-Give-Effective-Feedback-to-Your-Students-2nd-Edition-sample-chapters.pdf
Dojer A, Swat Pawlicka M. (red.), Ocenianie kształtujące, Zeszyt piąty z cyklu „Dzielmy się tym, co wiemy”. Centrum Edukacji Obywatelskiej – PAFW.
https://spzawadkaosiecka.pl/Zeszyt%20Dzielmy5%20-%20Rozwod%20oceny%20ksztaltujacej%20z%20sumujaca.pdf
Dweck, C. S. (1999). Caution: Praise can be dangerous. American Educator, 23(1), 1-5. https://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/PraiseSpring99.pdf
Hattie, J. [2009]/2015 (wyd. pol), Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Hattie, J., Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487 (DW : 8.03.2022).
Hattie J., Yates G. (2014) Using feedback to promote learning. W: V. A. Benassi, C. E. Overson, C. M. Hakala (Red.). Applying science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum, s. 45-58. Pobrano z: Society for the Teaching of Psychology http://teachpsych.org/ebooks/asle2014/index.php
Pisarek, J., Jarnutowska, E. i Grygiel, P. (2015). Jak udzielać informacji zwrotnej? W: R. Dolata i in. Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV-VI. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. str. 85-95. http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-ee-raport-szkolne-pytania.pdf
Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO. https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/ucze-sie-w-szkole_danuta_sterna.pdf
Wenda, A. (2018). O docenianiu twórczego pisania, czyli o wspierającej sile informacji zwrotnej, Polonistyka 26, 49-53.
https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/o-docenianiu-tworczego-pisania-czyli-o-wspierajacej-sile-informacji-zwrotnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: