Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne wprowadzenie do problemu 3000-SP-SWNW-ABC
Jest to interdyscyplinarny kurs w postaci e-learningu na platformie COME UW. Kurs jest dedykowany nauczycielom niezależnie od nauczanego przedmiotu.
Zajęcia umożliwiają zdobycie podstawowej wiedzy na temat globalnego ocieplenia, jego mechanizmów i konsekwencji dla świata istot żywych, człowieka oraz społeczeństwa. Mają one charakter interdyscyplinarny. Składają się z 4 bloków: bloku fizycznego, który przekazuje wiedzę o systemie klimatycznym, regułach nim rządzących i zachodzących w nim obecnie zmianach; bloku przyrodniczego, który przekazuje wiedzę o zależnościach pomiędzy klimatem, a środowiskiem przyrodniczym; bloku ekonomiczno- społecznego, który pokazuje zmianę klimatu i niszczenie środowiska, jako tragedię dóbr wspólnych, oraz wskazuje na procesy zależne od społeczeństwa i ekonomii; i bloku psychologicznego, który pokazuje rolę indywidualnych osób, a także emocji w odpowiedzi na kryzys klimatyczny i wskazuje na możliwości działania wobec tego kryzysu.
Celem przedmiotu jest wyposażenie nauczycieli w podstawową wiedzę oraz kompetencje w zakresie edukacji klimatycznej i ekologicznej, umożliwiające wprowadzanie treści i zagadnień do pracy z młodzieżą na wszystkich przedmiotach, w sposób interdyscyplinarny i bazując na współczesnej wiedzy naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza (student wie/zna):
Posiada podstawową wiedzę o fizycznych podstawach antropogenicznego globalnego ocieplenia, mechanizmach rządzących klimatem i jego zmianą, sprzężeniach zwrotnych w systemie klimatycznym i roli człowieka w tych procesach.
Posiada podstawową wiedzę o mechanizmach i sprzężeniach pomiędzy zmianą klimatu, a środowiskiem przyrodniczym, oraz o środowiskowym wymiarze współczesnego kryzysu.
Posiada podstawową wiedzę o społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach współczesnego kryzysu klimatycznego i środowiskowego.
Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, poznawczych i emocjonalnych uwarunkowaniach postaw i działań wobec zmiany klimatu.
Umiejętności (student umie):
Rozróżniać na podstawowym poziomie wiedzę naukową i dezinformację. Krytycznie oceniać źródła wiedzy i aktywnie poszukiwać informacji. Wnioskować na podstawie zgromadzonych danych i analiz.
Kompetencje społeczne (student potrafi):
Rozumieć emocje, postawy i działania ludzi związane ze zmianą klimatu, zarówno w skali mikro jak i skali makro, oraz analizować społeczne uwarunkowania kryzysu klimatycznego i ekologicznego. Poszukiwać możliwości działań jednostki i społeczeństwa wobec kryzysu klimatycznego.
Rozumieć, w jaki sposób wiedza o zmianie klimatu przeplata się z treściami różnych obszarów dziedzinowych wiedzy szkolnej – w tym przedmiotami ścisłymi, humanistycznymi, społecznymi i artystycznymi i z możliwościami pracy wychowawczej w szkole.
Kryteria oceniania
Ocena jest sumą z testów i zadań wykonanych na platformie moodle
Literatura
Budziszewska, M., Kardaś, A, Bohdanowicz, Z. (2021) Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Do pobrania: https://klimatyczneabc.uw.edu.pl/ https://doi.org/10.31338/uw.9788323547303
Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. (2019) Nauka o Klimacie. Warszawa: Sonia Draga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: