- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ukryte, ocalone, zachowane dla przyszłości. Wielkie zabytki małego muzeum 3000-13ABWZM-OG
W okresie międzywojennym, Warszawa odzyskała swoje znaczenie jako stolica kulturalna i artystyczna niepodległej Polski. Wyrazem odradzającej się toż-samości narodowej były pojawiające się w krajobrazie miasta nowe muzea. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje placówka kościelna – otwarte przy udziale prezy-denta Mościckiego Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Powstanie tego wyjąt-kowego muzeum było możliwe dopiero w Polsce niepodległej, wyzwolonej spod jarzma. Ale już od k. XIX w., w trosce o uchronienie od zagrabienia cennych za-bytków przez zaborców, w kościołach Archidiecezji zabezpieczano przedmioty, które wyszły z użycia, a miały wartość historyczną lub artystyczną. W latach 1907—1914 przeprowadzono szczegółową inwentaryzację w blisko 400 kościo-łach Mazowsza. Odnalezione na strychach „starożytności” (jak określano stare, nieużywane już księgi, obrazy, rzeźby i inne przedmioty) trafiały do katedry św. Jana w Warszawie, stanowiąc zaczątek przyszłego Muzeum. Uratowano w ten sposób dla kultury polskiej setki obiektów, w tym wiele dzieł wybitnych. Po I woj-nie światowej zasoby wzbogaciły się o cenne dary od instytucji kościelnych, du-chowieństwa i osób świeckich. W 1938 muzeum zostało oficjalnie otwarte dla publiczności. Uroczystego poświęcenia dokonał 14. IX. 1938 r. jeden z twórców niepodległości, członek Rady Regencyjnej, Arcybiskup Metropolita Warszawski, ks. prymas Aleksander Kakowski w przy udziale prezydenta RP Ignacego Mościc-kiego.
Na wykładzie zostaną zaprezentowane najwybitniejsze eksponaty muzeum z dziedziny malarstwa, grafiki, złotnictwa i rzeźby – obiekty o wyjątkowym znacze-niu dla historii Warszawy, Mazowsza i całej Polski. Wśród omówionych obiektów znajdą się dzieła Albrechta Durera, Wita Stwosza, Andrei Verrocchia, Giovannie-go Cini, Francesca Bassano i innych artystów z zagranicy i z Polski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
1. zna nazwiska wybitnych artystów nowożytnych, ważnych dla historii Warszawy oraz dla kultury polskiej
2. ma podstawową wiedzę o przemianach stylowych
3. zna i rozumie podstawowe mechanizmy wpływające na powszechny odbiór dzieła sztuki.
4. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Umiejętności
1. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii i sztuki
2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych,).
3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
4. posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
5. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne
1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Literatura
1. Anna Maria Kwiatkowska, Katedra św. Jana, Warszawa1978.
2. Alfred Ligocki, Sztuka Renesansu, Warszawa 1973.
3. Mara Rzepińska, Siedem wieków malarstwa Europejskiego, Warszawa 1986.
4. Maria i Andrzej Szypowscy, Gdy wchodzisz w progi katedry, Warszawa 2009.
5. Władysław Tomkiewicz, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa 1971.
6. Varsavia sacra. Skarby kościołów Warszawy, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: