- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Indywidualność twórcy w odbiorze społecznym. Wielcy artyści i ich dzieła 3000-13ABITS-OG
Wykład jest poświęcony roli i miejscu artysty w społeczeństwie po II wojnie światowej. Twórczość artystów w ciągu dziejów była uwarunkowana czynnikami historycznymi, kulturowymi, obyczajowymi, wiązała się z osobi-stymi przeżyciami, wyrażała światopogląd. Niejednokrotnie zdobycie pozycji zawodowej było związane ze szczególnym wysiłkiem, walką z przeciwno-ściami, oporem wobec krytyki artystycznej. Sława przychodziła powoli. Wy-tężona praca i talent nie zawsze owocowały uznaniem. Zwłaszcza dla współ-czesnego malarza, grafika czy rzeźbiarza operującego nowoczesnymi środ-kami wyrazu dotarcie do odbiorcy staje się wyzwaniem.
W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z twórczością wybitnych twórców sztuki XX i XXI w. – malarzy, rzeźbiarzy, grafików działających w Polsce i za granicą. Wśród nich znajdą się artyści awangardowi, tradycjona-liści sięgający po klasyczne środki wyrazu i pozornie łatwe tematy, twórcy działający na emigracji, malarze i graficy uprawiający trudny dziś gatunek sztuki sakralnej. Poznamy m.in. Beksińskiego, Nowosielskiego, Czapskiego, Hiszpańską- Neumann.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza 1. zna nazwiska wybitnych pol-skich artystów współczesnych
2. ma podstawową wiedzę o prze-mianach stylowych i dziełach ważnych dla współczesnej kul-tury polskiej.
4. zna i rozumie podstawowe me-chanizmy wpływające na po-wszechny odbiór dzieła sztuki.
5. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą teorię i me-todologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Umiejętności
1. posiada podstawowe umiejęt-ności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę pro-blemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wy-ników, pozwalające na rozwią-zywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin na-ukowych, właściwych dla histo-rii i sztuki
2. potrafi wykorzystać podstawo-wą wiedzę teoretyczną i pozy-skiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zja-wisk społecznych (kulturo-wych, politycznych,).
3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wska-zówkami opiekuna naukowego -
4. posiada umiejętność przygoto-wania wypowiedzi ustnych i ty-powych prac pisemnych w ję-zyku polskim, dotyczących za-gadnień szczegółowych, z wy-korzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także róż-nych źródeł
5. potrafi posługiwać się podsta-wowymi ujęciami teoretyczny-mi, paradygmatami badaw-czymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje spo-łeczne
1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3. ma świadomość odpowiedzial-ności za zachowanie dziedzic-twa kulturowego regionu, kra-ju, Europy
4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, sprawdzian pisemny
Literatura
1. Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, Andrzej Pieńkos: Leksykon sztuki polskiej XX wieku, Wydawnictwo Kurpisz, 2001
2. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
3. Adam Kotula, Piotr Krakowski, Malarstwo, rzeźba, architektura, Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe (1971-1981)
4. Eric Karpeles, Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza. Wyd. Noir sur Blanc, 2019
5. Tadeusz Nyczek: Zdzisław Beksiński. Warszawa: Wyd. Arkady, 1989, seria: Sztuka naszych czasów.
6. Krystyna Czerni, Nowosielski, wyd. Znak, 2019
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: