- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wybrane aspekty kultury artystycznej w Polsce wczesnośredniowiecznej 3000-13ABAKA-OG
Wykład jest poświęcony przemianom społecznym, kulturowym i arty-stycznym w epoce romańskiej w Polsce.
Sztuka romańska była sztuką kościoła łacińskiego, a chrystianizacja do-tarła na nasze ziemie wtedy, gdy Europa miała już za sobą całe tysiąclecie chrze-ścijańskiej kultury łacińskiej. W zasięgu geograficznym stylu romańskiego Pol-ska była krajem peryferyjnym. Jednak mimo, że rozwój artystyczny był u nas bardzo opóźniony, powstały dzieła wysokiej klasy, operujące repertuarem form stosowanych w innych rejonach Europy, i mające znaczenie w rozwoju sztuki romańskiej.
W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z uwarunkowaniami polskiej sztuki romańskiej, prześledzą jej rozwój w kontekście historycznym, poznają wybrane zabytki o największym znaczeniu kulturalnym i artystycznym, powstałe na naszych ziemiach w okresie od końca X w. do 2. poł. XIII w. i dowiedzą się o ich roli. Dodatkowo w ramach prezentacji zostaną przybliżone podstawowe techniki i terminologia zabytków, ukazanych w rozwoju historycznym. W ra-mach zajęć jest przewidziane zwiedzanie Galerii Sztuki Średniowiecznej Mu-zeum Narodowego w Warszawie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna podstawową terminologię architektury
2. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
3. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji średniowiecznej,
4. ma podstawową wiedzę o przemianach stylowych i obiektach podstawowych dla kultury polskiego wczesnego średniowiecza w zakresie architektury, rzeźby i rzemiosła
Umiejętności:
1. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii i sztuki
2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych,).
3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
4. posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
5. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne:
1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, sprawdzian pisemny
Literatura
1. E. H. Gombrich, O sztuce, Rebis 2008
2. J. Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994
3. Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, rożne tomy
4. J. Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987
5. Monasticon Cisteriense Poloniae, T. 1: Dzieje i kultura męskich zakonów cysterskich na ziemiach polskich i dawnej Rzeczypospoli-tej od średniowiecza do czasów współczesnych, red. M. Wyrwa, J. Strzelczyk, K. Kaczmarek, Poznań 1999
6. T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988
7. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1996
8. Z. Świechowski, Architektura na Śląsku do połowy XIII w., War-szawa 1955
9. Z. Świechowski, Sztuka polska [1], Romanizm, Warszawa 2005
10. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
11. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: