Muzea, zbiory i kolekcje w życiu archeologa 2800-PC-MUZ
Biegłość w poruszaniu się po zbiorach i kolekcjach muzealnych jest jedną z podstawowych
umiejętności, która prawidłowo wykorzystywana staje się niezwykle ważnym narzędziem w
warsztacie archeologa. Zajęcia mają na celu przybliżenie szeroko pojętej problematyki muzealnej,
której znajomość w przyszłości pozwoli na znacznie bardziej świadome konstruowanie prac
licencjackich, a na późniejszym etapie również prac magisterskich. Orientowanie się we wspominanej
problematyce poszerza klasyczne przygotowanie archeologa o aspekty niezwykle przydatne w życiu
zawodowym po ukończeniu studiów.
W ramach prowadzonych zajęć poruszona zostanie tematyka dotycząca m.in.
Historii tworzenia się muzeów i kolekcji na świecie i w Polsce
Muzeów akademickich i ich kolekcji
Wystawiennictwa muzealnego
Roli muzeów i dziedzictwa kulturowego w środowisku lokalnym
Zastosowania technologii cyfrowych w zarządzaniu zbiorami
Zasad inwentaryzowania i zabezpieczania zbiorów
Struktur i działów jednostek muzealnych
Strategii pozyskiwania funduszy na działalność muzealną
Pracy i planowania rozwoju w muzeum
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
ma podstawową wiedzę z zakresu organizacji współczesnych instytucji muzealnych oraz ich
działalności
zna podstawową terminologię i pojęcia
zna zagadnienia prawne dotyczące muzealnictwa
ma ogólną wiedzę z zakresu wystawiennictwa muzealnego
orientuje się w zarządzaniu jednostkami muzealnymi
ma podstawową wiedzę o powiązaniach muzealnictwa z archeologią
ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu
dziedzictwa kulturowego
zna podstawowe zasady etyki zawodowej muzealnika
zna podstawowe zasady funkcjonowania prywatnych muzeów
Umiejętności:
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie muzealnictwa
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi właściwymi dla muzealnictwa
pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych
materiałów źródłowych
współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej
wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych poza uczelnią
Kompetencje:
Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i
jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia
przeszłości człowieka
Uznaje własną odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
Literatura
Glaser J., Zenetou A., Museums: A Place to work. Planning Museum Careers, London 1996
Schlatter N., Museum Careers. A Practical Guide for Students and Novices, London 2008
Stevens G., Luke W., A Life in Museums. Managing Your Museum Career, Washington 2013
J. Barrett, Museums and the Public Sphere, new Jersey 2012
Gajda K.A, Edukacyjna rola muzeum, Kraków 2019
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków
2012
Muzeum bezpieczne, red. H. Jędras, P. Jaskanis, Kraków 2018
Batko R., Kotowski R., Nowoczesne muzeum. Dziedzictwo i współczesność, Kielce 2010
The Cultures of Collecting, ed. J. Elsner, R. Cardinal, London 1994
Exhibitions and Education. A Handbook for Academic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 1 ,
Edinburgh 2015
Beyond Exhibitions and Education. A Handbook for Academic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 2,
Edinburgh 2015
Advancing Engagement. A Handbook for cademic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 3, Edinburgh
2014
200 lat muzealnictwa warszawskiego. Dizeje i perspektywy, Warszawa 2006
The Museum is open. Towards a Transnational History of Museums 1750-1940, ed. A. Meyer, B.
Savoy, Berlin 2014
The First Modern Museums of Art The Birth of an Institution in 18TH- and early – 19TH – Century
Europe, ed. C. Paul, Los Angeles 2012
The Origins of Museums. The Cabinet of Curiosities in Sixteenth- and Seventeenth Century Europe,
ed. O. Impey, A. MacGregor, Oxford 2017
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996
Grewcock D., Doing Museology Differently, New York 2014
Museums, Heritage and International Development, ed. P. Basu, W. Modest, New York 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: