Archeologia krajobrazu paleolitu i mezolitu 2800-PB-MEZ
Treści programowe:
Zasady periodyzacji oraz chronologia plejstocenu i holocenu w nawiązaniu do systemu podziału epoki kamienia.
Krzywe klimatyczne czyli cykliczny charakter zmian klimatu w przeszłości.
Metody rekonstrukcji paleogeograficznych.
Charakterystyka warunków środowiskowych w plejstocenie i wczesnym holocenie.
Świat którego nie ma, czyli zmiany linii brzegowej, zasięgów lądów i mórz w plejstocenie i holocenie.
Różnorodność i zmienność flory oraz fauny europejskiej.
Modele adaptacji gospodarczych do warunków środowiskowych w paleolicie i mezolicie.
Kształtowanie ludzkich nisz ekologicznych.
Wpływ warunków środowiskowych na mobilność społeczności paleolitycznych i mezolitycznych.
Strategie eksploatacji różnych stref zoogeograficznych.
Zastosowanie surowców roślinnych i odzwierzęcych przez społeczności w sferze zachowań gospodarczych.
Koewolucja psa i człowieka.
Człowiek i środowisko na przykładach wybranych stanowisk z Polski i Europy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii krajobrazu K_W02
ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii krajobrazu z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W06
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych materiałów, właściwe dla
badań paleogeograficznych K_W09
ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka w paleolicie i mezolicie oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych K_W14
ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez społeczności paleolitu i mezolitu K_W15
Umiejętności: absolwent
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach w zakresie archeologii krajobrazu epoki kamienia i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektroniczny K_U01
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii krajobrazu K_U09
potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej z zakresu rekonstrukcji paleogeograficznych oraz archeologii paleolitu i mezolitu łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_U10
potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi w odniesieniu do archeologii krajobrazu K_U13
potrafi przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym w odniesieniu do archeologii krajobrazu paleolitu i mezolitu oraz konstruować argumenty i kontrargumenty K_U15
Kompetencje społeczne: absolwent
jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01
jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03
jest gotów krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji zagadnień z zakresu archeologii krajobrazu K_K04
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (prezentacja i praca pisemna)
Studentka/student może być nieobecna/y na zajęciach dwa razy w semestrze.
Literatura
Gilligan, I., 2019 Climate, Clothing, and Agriculture in Prehistory. Linking, Evidence, Causes, and Effects. Cambridge University Press.
Kabaciński, J. (red.), 2016 The Past Societies. Polish lands from the first evidence of human presence to the Early Middle Ages, t. 1., 500 000-5500 BC. Instytut Archeologii i Etnologii PAN.
Kozłowski, J.K., Kozłowski, S.K., 1983 Człowiek i środowisko w pradziejach. PWN.
Kozłowski, J.K., Mallegni, F., 2006 Wielka historia świata. Świat przed „rewolucją” neolityczną, tom. I. Fogra.
Pelisiak, A., Gębica P., 2007 Podstawy geomorfologii i gleboznawstwa dla archeologów. IA Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pierotti, R., Fogg, R., 2017 The First Domestication. How Wolves and Humans Coevolved.Yale.
Scanes, C.G., Toukhsati, S.R., 2018 Animals and Human Society. Academic Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: