- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Chrześcijaństwo w Dolinie Nilu: kontekst kulturowy 2800-DWSZN-OG
Egipt jest jednym z pierwszych miejsc, w których od ok II w. rozwijało się
Chrześcijaństwo, a zwłaszcza ruch monastyczny. Historię Chrześcijaństwa w
tym regionie można zaobserwować w toku zmian w historii politycznej i
przemian kulturowych. Na południe od Egiptu sąsiednia Nubia przyjęła wiarę
chrześcijańską znacznie później, bo w połowie VI wieku. Jego kultura
chrześcijańska dawniej uważana była za część studiów koptyjskich. Niemniej
jednak wiele aspektów chrześcijańskiej kultury nubijskiej wykazuje z jednej
strony cechy rdzennej tradycji, z drugiej zaś zależność od wzorców
bizantyjskich. Podczas kursu omawiane będą zarówno podobieństwa, jak i
indywidualne aspektach tych dwóch części Doliny Nilu.
Podczas kursu poruszone zostaną następujące tematy:
Chrześcijaństwo w Egipcie, początki (do 451). Klimat intelektualny
Aleksandrii. Teologia wczesnochrześcijańska: Klemens, Orygenes,
Atanazy.
Skutki edyktu mediolańskiego: ekspansja społeczności chrześcijańskiej,
rosnące prześladowania Żydów i pogan, zniszczenie Serapeum za Teofila,
lincz Hypatii za Cyryla.
Powstanie ruchu monastycznego: charakter wielopostaciowy, ruch
kotwiczący, semi-cenobitizm i cenobitizm. Wpływ na społeczeństwo:
udział mnichów w zamieszkach w Aleksandrii, z drugiej strony pokojowi
pustelnicy pustynni, gospodarcza rola społeczności Pachomian w Górnym
Egipcie.
Wczesnochrześcijańska kultura materialna Egiptu: kontynuacja a zmiana.
Sobór w Chalcedonie: konforntacja z Konstantynopolem. Rozwój egipskiej
hierarchii kocielnej w VI wieku. Melkici i anty-chalcedończycy. Powstanie
wielkich wspólnot monastycznych: Sketis, Sakkara, Bawit, Sohag. Włączenie
klasztorów i pustelników w strukturę kościelną
Chrystianizacja królestw Nubijskich: Nobadii, Makurii i Alwy. Ecyzja
polityczna? Kultura materialna: dziedzictw Meroickie versus inspiracje
bizantyjskie.
Podbój arabski: Kościół Koptyjski pod panowaniem Islamu, arabizacja
społeczeństwa. CO rozumiemy przez termin ”koptyjski”?
Koptyjska kultura materialna: kościół jako architektoniczne tło dla liturgii,
malowideł ściennych i ikon.
Dekoracja kościołów Nubijskich: program ikonograficzny I styl.
Królestwo Makurii i jego koncepcja władzy widziane w sztuce.
Egipt i Nubia pod wpływami orientu.
Chrześcijaństwo w Egipcie w czasach nowożytnych i chrześcijańskie
dziedzictwo Sudanu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- Student zna podstawową terminologię związaną z kulturą chrześcijańską w
Dolinie Nilu
- Student zna wybrane obiekty sztuki z Egiptu i Nubii jako kulturowe tło
zjawisk zachodzących w omawianym okresie
- Student zna podstawowe fakty z dziejów Egiptu i Nubii omawianego okresu
- Student zna najnowsze odkrycia i teorie związane z historią chrześcijaństwa
w Dolinie Nilu
- Student potrafi sygnalizować różne zagadnienia i ich interpretacje
dotyczące chrześcijaństwa w Dolinie Nilu
- Student potrafi interpretować przykłady sztuki w kontekście wydarzeń
historycznych i społecznych mających miejsce w momencie powstania dzieła
- Student ma świadomość znaczenia różnych aspektów chrześcijaństwa w
Dolinie Nilu jako wkładu w poznanie i lepsze zrozumienie historii tego okresu
oraz światowego dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
Literatura będzie podawana w trakcie zajęć
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: