- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia – spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w dyskursie archeologicznym. 2800-DWKIN
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii. Poruszane będą zagadnienia takie jak demarkacja, czyli oddzielania nauki od innych metod poznania, matematyzacja i algorytmizacja nauki, problematyka racjonalizacji, interpretacja hermeneutyczna i wiele innych. Jednym z wybijających się akcentów będzie problem sztucznej inteligencji, dzięki któremu będziemy wizualizować sobie zagadnienie naukowego (scjentystycznego) podejścia w archeologii. Naszej refleksji zostaną poddane dwa podstawowe nurty myślenia archeologicznego, tj. nurt procesualny i postprocesualny, a jednym ze sposobów ich prezentacji i opisu będą analogie i perspektywy utworzone na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne. Dodatkowo studenci zapoznają się z historią kształtowania się podstawowych nurtów myślenia archeologicznego i sposobów interpretowania przeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
student zdobędzie podstawową i pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). Będzie w stanie uporządkować swoją wiedzę o archeologii i jej metodach badawczych, obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, terminologię, teorie i metodologię (K_W04). Będzie rozumiał złożone zależności między osiągnięciami nauk ścisłych a humanistycznych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (K_W10).
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
Barbrook, Richard 2009: Od myślącej maszyny do globalnej wioski. Muza S.A.
Binford, Lewis R. 1962: Archaeology as Anthropology. American Antiquity Volume 28: 217-225.
Bintliff, John 1993: Why Indiana Jones is Smarter Than the Post-Processualists. Norwegian Archaeological Review Vol. 26, No. 2: 99.
Bostrom, Nick 2003: Are You Living In a Computer Simulation? Philosophical Quarterly Vol. 53: 243-255.
Brożek, Bartosz 2014: Granice interpretacji. Copernicus Center Press.
Casti, John E. & DePauli, Werner 2003: Gödel. Życie i logika. CiS.
Cornelius Holtorf and Håkan Karlsson (eds) 2000: Philosophy and Archaeological Practice. Perspectives for the 21st Century. Göteborg: Bricoleur Press.
Dick, Philip K. 1974: The Man in the High Castle. Mariner Books.
Dilthey, Wilhelm 2004: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [The Formation of the Historical World in the Human Sciences]. Słowo/Obraz Terytoria.
Dyson, George B. 2005: Darwin wśród maszyn. Rzecz o ewolucji inteligencji. Prószyński i S-ka.
Dzbyński, Aleksander 2019: Cinematosophical Introduction to the Theory of Archaeology: Understanding Archaeology Through Cinema, Philosophy, Literature and some Incongruous Extremes. Vernon Press.
Eco, Umberto 1994: Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. PIW.
Gosden, Christopher 1994: Social Being and Time. Blackwell.
Grobler, Adam 2006: Metodologia nauk. Wydawnictwo Znak.
Harari, Yuval N. 2014: Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości. PWN.
Hodder, Ian 1995: Theory and Practice in Archaeology. Routledge.
Hodder, Ian 2012: Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. Wiley-Blackwell.
Kojève, Alexandre 1999: Wstęp do wykładów o Heglu. Fundacja Aletheia.
Tegmark, Max 2015: Nasz matematyczny wszechświat. Prószyński Media.
Trela, Grzegorz 2009: Chmury i zegary czyli wybrane metafory filozoficzne. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Trigger, Bruce G. 1994: A History of Archaeological Thought. Cambridge University Press.
Wittgenstein, Ludwig 1922: Tractatus Logico-Philosophicus.
Wolniewicz, Bogusław 1968: Rzeczy i fakty. Wstęp do pierwszej filozofii Wittgensteina
Žižek, Slavoj 2003: Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną. Wydawnictwo KR.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: