- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia jako fenomen kulturowy 2800-DWFEN-OG
Myślenie
archeologiczne
humanistów
przyczyniło się do
narodzin Renesansu,
czyli próby odrodzenia
antyku klasycznego,
wykopaliska w
miastach Wezuwiusza
wywołały zjawisko
zwane Grand Tour’em,
czyli podróżowanie
śladami antyku i badań
archeologicznych, a
odkrycia archeologów
w Mezopotamii, Syrii i
Egipcie doprowadziły
do pogłębionych
studiów nad Biblią i
narodzinami wielkich
cywilizacji.
Archeologiczne
eksploracje Rzymu,
odkopywanie
Herkulanum i
Pompejów, wyprawa
Napoleona do Egiptu,
prace badawcze w
Niniwie, Karnaku i
Luksorze, w Olimpii,
Pergamonie i Delfach
wpisane były w
budowanie prestiżu
wielkich państw –
niejako spadkobierców
dawnych imperiów. Do
takiego traktowania
archeologii wrócili
Mussolini i Hitler, co
przyniosło ogromną
falę zainteresowań
archeologią i
kompleksami
archeologicznymi, jak
Park archeologiczny
Via Appia czy Via dei
Fori Imperiali w
Rzymie. Archeologia
śródziemnomorska
odegrała wielką rolę
kulturotwórczą również
w Polsce, dzięki
spektakularnym
odkryciom – m.in. w
Aleksandrii, Palmyrze,
w Faras, na Cyprze i
Ptolemais. Fascynacja
archeologią przyniosła
też wiele
superprodukcji
filmowych z
opowieścią o Indianie
Jonesie na czele.
Fenomen archeologii
od czasów Renesansu
po dzień dzisiejszy
czeka na pogłębioną,
interdyscyplinarną
eksplorację; próba
takiej eksploracji, z
włączeniem
rekonstrukcji w 3D jest
zawarta w
proponowanych
zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Egzamin w postaci
testu, który ściśle
odnosi się do tematyki
podjętej w wykładach i
zawartych w podanej
literaturze przedmiotu
udostępnionej przez
wykładowcę w postaci
pdf-ów
Literatura
Marchand, S. L., Down
from Olympus:
Archaeology and
Philhellenism in
Germany, 1750 - 1970.
Princeton, NJ:
Princeton Univ. Press,
1996; Michałowski, K,
Od Edfu do Faras,
Warszawa 1972;
Miziołek, J., Villa of
Pliny the Younger in
an Eighteenth Century
Vision, Rome 2016;
Miziołek, Jerzy, Nel
segno do „Quo vadis”,
Roma 2017; Parslow,
Ch., C, Rediscovering
Antiquity, Cambridge
1986; Weiss, R.,
Renaissance
Discovery of Classical
Antiquity, Oxford 1973;
Szyłak, Jerzy, Kino
nowej przygody,
Gdańsk 2014; J.
Miziołek, Troja,
Pompeje we Florencji,
Muzeum Akropolu
i Sen Parysa
Skanseny archeologic
e i archeologia
eksperymentalna,
Krosno 2012, pp. 35 –
54.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: