Eksperyment w archeologii 2800-DWEKS
Wykłady poświęcone są przedstawieniu specyfiki, pojęć i terminów z zakresu studiów eksperymentalnych w archeologii. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i realizacji projektów badań eksperymentalnych, a także kreatywnego wykorzystywania wyników studiów doświadczalnych w interpretacji zjawisk pradziejowych i średniowiecznych.
Treści programowe:
Historia badań eksperymentalnych w archeologii.
Założenia metodyczne badań eksperymentalnych w archeologii.
Możliwości i ograniczenia zastosowania eksperymentu w archeologii.
Przegląd wybranych eksperymentów przeprowadzonych w Polsce i Europie – od epoki kamienia do średniowiecza.
Archeologia doświadczalna na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.
Rola badań eksperymentalnych w popularyzacji wiedzy archeologicznej.
Przedstawienie propozycji własnych projektów badań eksperymentalnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologicznych badaniach eksperymentalnych K_W02
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych K_W08
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych K_W09
ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności w odniesieniu do wyników badań eksperymentalnych K_W15
Umiejętności: absolwent
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych źródłach w zakresie przeprowadzonych na nich badań eksperymentalnych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U01
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii eksperymentalnej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U04
potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi bazując na wynikach badań eksperymentalnych K_U13
Kompetencje społeczne: absolwent
jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu archeologicznych badań eksperymentalnych oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01
jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03
jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05
Kryteria oceniania
Egzamin ustny z zakresu badań eksperymentalnych w archeologii oraz przygotowanie własnego projektu badań eksperymentalnych. Uwzględniany jest również aktywny udział słuchaczy (dyskusja) w zajęciach.
Kryteria oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3,0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z niedociągnięciami
2,0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Coles J. 1977 Archeologia eksperymentalna, Warszawa.
Coles J. 1997 Experimental Archaeology. W: W. Brzozowski, W. Piotrowski (red.), Proceeding of the First International Symposium on Wood Tar and Pitch, Warszawa, s. 307-312.
Comis L. 2010 Experimental Archeology: methodology and new perspectives in Archeological Open Air Museums, EuroREA 7, s. 9-12.
Cunningham, J. Heeb, R. Paardekooper (red.) 2008 Experiencing Archaeology by Experiment, Exeter.
Ferguson J.R. (red.) 2010 Designing Experimental Research in Archaeology. Examining Technology Through Production and Use, Colorado.
Harding A. F. (red.) 1999 Experiment and Design. Archaeological Studies in Honour of John Coles, Oxford and Oakville.
Hurcombe L. 2004 Experimental Archaelogy. W: C. Renfrew, P. Bahn (red.), Archaeology: The Key Concepts, London, s. 83–87.
Keeley L. H 1980 Experimental Determination of Stone Tool Uses. A Microwear Analysis, Chicago.
Keleterborn P. 2005 Principles of experimental research in archaeology, EuroREA – (Re)construction and Experiment in Archaeology – European Platform 2, s. 120–122.
Mathieu J. R. (red.) 2002 Experimental archaeology, replicating past objects, behaviors and processes, BAR International Series 1035, Oxford.
Outram A. K. 2008 Introduction to experimental Archaeology, World Archaeology 40 (1), s. 1–6.
Petersson B., Narmo L.E. (red.) 2011 Experimental Archaeology. Between Enlightenment and Experience, Värnamo.
Shimada I. 2005 Experimental Archaeology, W: H.D.G. Maschner, C. Chippindale (red.), Handbook of Archaeological Methods, vol. I, Lanham, New York, Toronto, Oxford, s. 603–642.
Stone P., Planel P.G. (red.) 1999 The Constructed Past. Experimental archeology, education and the public, London–New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: