Dzieje i kultura faraońskiego Egiptu II 2800-DWEGI-II
Wykład poświęcony jest historii oraz historii kultury faraońskiego Egiptu. Obejmuje okres od
końca XVIII dynastii do końca IV wieku przed Chr.
Tematy wykładów:
1. Skarby z grobowca Tutanchamona
2. Na karawanowym szlaku: w krainie Akuyati
3. Droga do Kadesz: wojny z Hatti
4. Uzurpatorzy na tronie Horusa
5. Tajemnice królewskiego haremu
6. „Wojownicy z morza”
7. Sceny z życia w Deir el-Medina
8. Pasje skryby Amennachta
9. Grabieżcy i buntownicy
10. Z archiwum skryby Tutmozisa
11. Groby królewskie w Tanis
12. Anarchia libijska
13. Królowie Kusz i Egiptu
14. Saicki renesans
15. Ostatni władcy faraońskiego Egiptu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę na temat miejsca archeologii w obrębie nauk humanistycznych (K_W01);
zna podstawowe pojęcia odnoszące się do tej specjalności ( K_W02); ma wiedzę na temat
społeczności starożytnego Egiptu opartą na metodologii wypracowanej w obrębie tej
specjalności (K_W04); zapoznał się z metodologicznymi powiązaniami archeologii z innymi
specjalnościami humanistycznymi (K_W06); oraz jest świadom możliwości wykorzystania
badań interdyscyplinarnych (K_W07); zna najnowsze osiągnięcia i kierunki badawcze w
zakresie wybranej specjalności (K_W08); rozumie zasady interpretacji źródeł
archeologicznych (K_W09); oraz zna zasady dokumentacji źródeł (K_W10); potrafi
właściwie wykorzystać publikacje naukowe (K_W11); oraz publikacje starożytnych źródeł
pisanych (K_W12); na poziomie ogólnym ma wiedzę na temat rozwoju człowieka (K_W14),
warunków środowiskowych oraz wykorzystania surowców na gruncie dawnych cywilizacji
(K_W15); rozumie znaczenie instytucji muzealnych w zachowaniu dziedzictwa kulturowego
(K_W17); rozumie znaczenie etyki zawodowej (K_W19); student potrafi uzyskać dostęp do
potrzebnych informacji źródłowych (K_U01); oraz poddać je dogłębnej analizie (K_U02);
potrafi samodzielnie rozwijać oraz rozwiązywać zagadnienia badawcze (K_U04); także w
zakresie problematyki odnoszącej się do ogólnych zagadnień ewolucji kultury ludzkiej
(K_U05); ma dostęp do podstawowych informacji na temat języka egipskiego (K_U06), oraz
różnych tekstów w obrębie piśmiennictwa staroegipskiego (K_U08); rozumie zależności
pomiędzy artefaktami a procesami kulturowymi (K_U13); potrafi prowadzić dyskurs
naukowy (K_U15): potrafi poszerzać swoją wiedzę poza murami uczelni (K_U26); student
jest w stanie właściwie wykorzystać zdobytą wiedzę (K_K01); i rozumie znaczenie
dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); w szczególności znaczenie źródeł
archeologicznych (K_K03); rozumie potrzebę wykorzystania zdobytej wiedzy (K_K05), dla
właściwego zrozumienia przemian społecznych i kulturowych (K_K06), oraz własnej roli w
zachowaniu dziedzictwa kulturowego (K_K07); student ma właściwe zrozumienie
rzetelności badawczej (K_K11), oraz troski o dorobek naukowy w zakresie badań
archeologicznych (K_K14).
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Literatura podstawowa:
Grimal N., Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004
Kemp B.J., Egipt. Anatomia Cywilizacji, Warszawa 2009
Schulz R., Seidel M. (ed.), Świat faraonów, Kolonia 2000
Literatura uzupełniająca:
Barwik M., Księga Wychodzenia za Dnia. Tajemnice Egipskiej Księgi Umarłych, Warszawa
2009 (II wyd. 2020)
Barwik M., The Twilight of Ramesside Egypt. Studies on the History of Egypt at the End of
the Ramesside Period, Warszawa 2011
Barwik M., Bitwa pod Megiddo (1457 r. p.n.e), Warszawa 2019
Beckerath J. von, Chronologie des ägyptischen Neuen Reiches, [HÄB 39], Hildesheim 1994
Carter H., Mace A.C., The Tomb of Tut.ankh.Amen, vol.I-III, London 1923-33
Cline E.H., O’Connor D. (ed.), Ramesses III. The Life and Times of Egypt’s Last Hero, Ann
Arbor 2015
Černý J., A Community of Workmen at Thebes in the Ramesside Period, [BdÉ 50], Cairo
1973 (1 wyd.), 2004 (3 wyd.)
Dodson A., Amarna Sunset. Nefertiti, Tutankhamun, Ay, Horemheb, and the Egyptian
Counter-Reformation, Cairo-New York 2009
Dodson A., Poisoned Legacy, The Fall of the Nineteenth Egyptian Dynasty, Cairo-New York
2010
Kitchen K.A., Pharaoh Triumphant. The Life and Times of Ramesses II, Warminster 1982
(tłum. polskie: Ramzes Wielki i jego czasy, Warszawa 2002)
Moran W.L., The Amarna Letters, Baltimore-London 1992
Murnane W.J., Texts from the Amarna Period in Egypt, Atlanta 1995
O’Connor D., Cline E.H. (ed.), Amenhotep III: Perspectives on His Reign, Ann Arbor 1998
Parkinson R.B., Voices from Ancient Egypt. An Anthology of Middle Kingdom Writings,
London 1991
Peet T.E., The Great Tomb-Robberies of the Twentieth Egyptian Dynasty, vol. I-II, Oxford
1930
Redford D.B., Egypt, Canaan and Israel in Ancient Times, Princeton 1992
Simpson W.K. et al., The Literature of Ancient Egypt. An Anthology of Stories, Instructions,
Stelae, Autobiographies, and Poetry, Cairo 2005
Strudwick N.C., Texts from the Pyramid Age, [Writings from the Ancient World], Atlanta
2005
Vandersleyen Cl., L’Égypte et la Vallée du Nil, vol. I: Des origines à la fin de l'Ancien
Empire, 12000-2000 av. J.-C.; vol. II: De la fin de l’Ancien Empire à la fin du Nouvel
Empire, Paris 1992-1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: