Analiza archeologicznych danych przestrzennych 2800-DA-AN
Zajęcia będą miały formę praktycznego rozwiązywania problemów typowych w archeologicznym warsztacie badacza związanych z cechami zabytków i stanowisk, ich występowania w przestrzeni lub położenie w badanym regionie, by wymienić kilka.
Wybór zagadnień zostanie skonsultowany ze studentami, aby móc powiązać je z badaniami prowadzonymi w ramach przygotowanych prac magisterskich.
Proponowany ramowy plan zajęć zawiera następujące zagadnienia (w zależności od potrzeb zgłoszonych przez studentów, dane zagadnienie może być realizowane na więcej niż jednych zajęciach):
1. Dane, struktury danych i ich reprezentacja w R
2. Eksploracja danych i poszukanie wzorców w dużych zbiorach
3. Analiza podobieństw między zabytkami
4. Seriacja i próba tworzenia chronologii względnej
6. Analiza stratygrafii stanowisk archeologicznych
7. GIS i dane przestrzenne - wprowadzenie, zarządzanie danymi, bazy danych
8. GIS w zarządzaniu zasobami kulturowymi - kwerendy przestrzenne i atrybutowe
9. GIS i analizy statystyczno-przestrzenne - bufor, analiza gęstości, regresja
10. GIS w archeologii krajobrazu - analiza widoczności, analiza najbliższej ścieżki
W trakcie zajęć największy nacisk zostanie położony na zastosowanie omawianych metod w codziennej praktyce archeologa. Ćwiczenia będą prowadzone na prawdziwym zbiorze danych archeologicznych, z wykorzystaniem programów R (RStudio) oraz GIS (ArcGIS).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej archeologii (K_W01), uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo-technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych (K_W05). Student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych (K_W09). Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13).
Student potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji (K_U02). Potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień (K_U03). Student potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami, a dawnymi procesami kulturowymi (K_U07). Student potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań,
wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09).
Student studiów magisterskich jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01). Student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04). Student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych ćwiczeń.
Literatura
Pablo Casas (2019) Data Science Live Book, Pablo Adrian Casas.
Przemysław Biecek (2014) Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GiS.
Robert Drennan (2009) Statistics for Archeologists. A Commonsence Approach, Springer.
David Carlson (2017) Quantitative Methods in Archaeology Using R. Cambridge University Press.
Chapman H., Landscape Archaeology and GIS, Tempus Publishing Ltd, 2006.
Clarke K.C., Getting started with geographic Information Systems, Oxford, 2001.
Conolly J., Lake M., Geographic Information Systems in Archaeology, Cambridge, University Press, 2006.
Werner, P. Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej, wyd. II, Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004
Wheatley D. and M. Gillings, Spatial Technology and Archaeology: The Archaeological Applications of GIS, CRC Press, 2002
Archaeological Spatial Analysis: A Methodological Guide, ed.Mark Gillings,
Piraye Hacıgüzeller, Gary Lock Routledge, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: